Czym jest superfood i czy rzeczywiście istnieje?

Od jakiegoś superfood, czyli "super jedzenie", stało się bardzo popularnym terminem. Można się z nim spotkać w kolorowych czasopismach, wypowiedziach dietetyków, trenerów czy na blogach dotyczących zdrowego stylu życia. Pojawia się przy wielu warzywach, owocach, nasionach i orzechach.

Czym dokładnie są superfoods?

Superfoods nazywamy żywność bogatą w składniki odżywcze lub zawierające dużą ilość składników bioaktywnych (czyli na przykład przeciwutleniaczy), która zapewnia nam dobre samopoczucie, wpływa pozytywnie na nasze zdrowie, a nawet chroni przed chorobami. Mówiąc krótko – ma pozytywny wpływ na nasze zdrowie, większy niż inne pokarmy.

Brzmi wspaniale, lecz czy superfoods naprawdę istnieją? Nad większością pokarmów określanych jako "super jedzenie" prowadzono badania naukowe, aby potwierdzić ich działanie prozdrowotne. Badania wykazały rozmaite pozytywne efekty ich stosowania. Jednak trzeba zaznaczyć, że często badania te były tylko próbą in vitro, niektóre z nich zostały przeprowadzone na zwierzętach, a inne obejmowały małą grupę.

Superfoods – czy warto?

Prawdopodobnie badania nad "super jedzeniem" będą nadal prowadzone i niedługo dowiemy się więcej na temat ich właściwości. Biorąc pod uwagę aktualne wyniki badań z pewnością warto wzbogacić swoją dietę o superfoods.

Pamiętajmy, że nie nie chodzi tutaj o jeden rodzaj pokarmu, tylko o grupę rozmaitych warzyw, owoców, nasion i orzechów, a także kiszonki, kefir i oliwę. Zatem superfoods wpisują się w to, o czym dietetycy mówią od dawna, czyli ideę zróżnicowanej diety, bogatej w różnorodne pokarmy, przede wszystkim owoce i warzywa.

Włączaj do swojej diety i planuj posiłki zawierające produkty uznawane za superfoods. Urozmaicona dieta bogata w różnego rodzaju owoce i warzywa z pewnością wyjdzie na zdrowie. Dodatkowo pamiętaj o sezonowości – wszystkie świeże produkty są najlepsze (a także tańsze), gdy trwa sezon na nie. Dlatego wiosną sięgaj po nowalijki, latem i jesienią też zaglądaj na targ owocowo-warzywny, aby wybrać świeże produkty pełne witamin i antyoksydantów.

Do superfoods należą także ziarna, orzechy i egzotyczne owoce. Część z tych ostatnich ma rodzime odpowiedniki, więc warto porównać ich właściwości, aby nie przepłacać lub znaleźć łatwo dostępny zamiennik.

Wybrane superfoods i ich właściwości

Jagody goji

Te czerwone owoce kolcowoju pospolitego są najbardziej znanym i wypromowanym składnikiem w kategorii superfoods. Pochodzą z Chin i są stosowane w medycynie azjatyckiej od 2,5 tysiąca lat. Przypisuje się im wiele prozdrowotnych właściwości. Są bogatym źródłem białka (to istotna informacja dla wegan i wegetarian!), zawierającym 18 aminokwasów. Ponadto jagody goji zawierają wiele witamin, kwasy omega-6 i są antyoksydantem. Ten składnik znajdziesz na przykład w naszych batonach Nutrend Raw seeds bar. Polskim odpowiednikiem jagód goji jest żurawina, ale tylko świeża, ponieważ suszona traci wiele właściwości i jest dosładzana.

Nasiona chia

Kolejny słynny pokarm o ciekawych właściwościach. Nasionka szałwii meksykańskiej mają postać niewielkich kuleczek, które po zalaniu wodą pęcznieją tworząc glutek przypominający kisiel. Nasiona chia zawierają błonnik, białko, antyoksydanty, kwas alfa-linolenowy, a także są wysokoenergentyczne. Świetnie sprawdzają się jako dodatek do zdrowych deserów – w połączeniu z jogurtem i owocami, do koktajli, batonów. Dlatego polubiły je osoby dbające o linię. Oprócz nasion chia możesz spróbować stosować siemię lniane, które ma jeszcze więcej błonnika, jest bogate w lignany (przeciwutleniacze) oraz działa osłonowo i regenerująco na błonę śluzową przewodu pokarmowego.

Jarmuż

Do niedawna zapomniane warzywo kapustne. Zawiera sulforafan - przeciwutleniacz, luteinę, jest bogaty w witaminy, wapń, żelazo, fosfor, cynk, magnez, a także błonnik i białko. Można go włączyć do diety na wiele sposobów. Najpopularniejszym z nich jest zmiksowanie jarmużu jako jeden składnik zielonego koktajlu. Smaczną i zdrową przekąską są domowe chipsy z jarmużu, można go też wykorzystać do zrobienia pesto.

Orzechy

Właściwie wszystkie orzechy są pełne zdrowych składników. Zawierają witaminy z grupy B i witaminę E, dzięki czemu dobrze wpływają na pracę mózgu i stan skóry. Ponadto dostarczają błonnik, białko, przeciwutleniacze i zdrowe tłuszcze. Orzechy i pestki różnią się między sobą zawartością tych składników. Na przykład migdały są bogate w magnez, a orzechy pekan w cynk. Wszystkie orzechy są bogate w białko, dlatego poleca się ich spożywanie osobom na diecie wegańskiej i wegetariańskiej. Orzechy i pestki (dyni, słonecznika) są świetną przekąską pomiędzy posiłkami i dobrym składnikiem zdrowych batonów.

Płatki owsiane

Poczciwe płatki owsiane to też "super jedzenie"! Są źródłem błonnika i dostarczają dużo dobrych węglowodanów. Oprócz tego jedząc płatki owsiane dostarczasz organizmowi witaminę K, B1, B5, miedź, cynk, potas i inne składniki odżywcze. Poranna owsianka ze świeżymi owocami i orzechami to prawdziwe dobrodziejstwo dla zdrowia. Płatki owsiane można też wykorzystać do zrobienia koktajlu oraz jeść w zdrowych batonach.

Lista produktów zaliczanych do superfoods jest jeszcze długa. Zaliczamy do nich na przykład różne fioletowe i czerwone owoce (borówki amerykańskie, truskawki, porzeczki). Ciekawe właściwości ma także dynia. Nawet będąc na diecie możesz eksperymentować i włączać nowe składniki do posiłków, aby wykorzystać ich prozdrowotne właściwości.