Co to jest białko serwatkowe?

Większość białka występującego w batonach proteinowych, napojach i proszkach pochodzi z mleka. Kiedy mleko jest przetwarzane do postaci sera lub jogurtu, pozostały płyn nazywa się serwatką. Ten płyn zawiera szybko trawione białka, powszechnie zwane białkami serwatki.

Przed przetwarzaniem około 20% białka w mleku stanowi serwatka, a pozostałe 80% składa się z wolniej trawionych białek kazeiny. Serwatka i kazeina są uważane za białka wysokiej jakości, ponieważ zawierają wszystkie aminokwasy potrzebne organizmowi.

Jednak serwatka jest uważana za szczególnie korzystną dla zwiększenia produkcji nowego białka w mięśniach. Istnieje kilka różnych rodzajów białka serwatkowego stosowanych w suplementach. Dwie z najczęstszych postaci to izolat serwatki (whey protein isolate, w skrócie WPI) i koncentrat serwatki. Te formy są wytwarzane przy użyciu różnych technik przetwarzania i różnią się nieznacznie zawartością składników odżywczych.


białko serwatkowe
Jaka jest różnica między izolatem serwatki a koncentratem serwatki?

Istnieje kilka różnic żywieniowych między izolatem serwatki a koncentratem. Różnice te są spowodowane metodami przetwarzania. Gdy płynna serwatka jest zbierana jako produkt uboczny produkcji sera lub jogurtu, przechodzi kilka etapów przetwarzania w celu zwiększenia zawartości białka.

Po osiągnięciu wystarczającego stężenia białka ciecz można wysuszyć z wytworzeniem proszku koncentratu serwatki, który składa się w 80% wagowych z białka. Pozostałe 20% proszku koncentratu serwatki zawiera węglowodany i tłuszcze.

Jeżeli stosuje się różne etapy przetwarzania w celu zmniejszenia zawartości tłuszczu i węglowodanów w serwatce, można wytworzyć WPI zawierające 90% masy lub więcej białka. Ogólnie rzecz biorąc, etapy przetwarzania stosowane do produkcji izolatu serwatki skutkują wyższą zawartością białka oraz niższą zawartością tłuszczu i węglowodanów na porcję. Jednak rodzaje aminokwasów znajdujące się w obu formach serwatki są praktycznie identyczne, ponieważ pochodzą z tych samych białek.

Oprócz niższej całkowitej zawartości węglowodanów, izolat serwatki ma również niższą zawartość laktozy. Oznacza to, że może być lepszym wyborem dla osób nietolerujących laktozy. Niemniej jednak ilość laktozy w obu formach białka serwatkowego jest prawdopodobnie wystarczająco niska dla osób nietolerujących laktozy.

Dlaczego warto spożywać białko serwatkowe?

Białka są głównymi elementami budulcowymi ludzkiego ciała. Są używane do wytwarzania różnych ważnych rzeczy, w tym ścięgien, narządów i skóry, a także hormonów, enzymów, neuroprzekaźników i różnych cząsteczek. Białka są również budulcem elementów kurczliwych w mięśniach. Są złożone z aminokwasów, mniejszych cząsteczek, które są połączone jak koraliki na sznurku. Niektóre aminokwasy są wytwarzane przez komórki twojego organizmu, podczas gdy inne są dostarczane z pokarmu. Te, które musisz zdobyć z pożywienia, nazywane są niezbędnymi aminokwasami. Najlepsze są białka, które dostarczają wszystkie dziewięć niezbędnych aminokwasów, a białko serwatkowe jest ich pełne. Jest szczególnie bogate w ważne aminokwasy rozgałęzione (BCAA), takie jak leucyna, a także zawiera dużą ilość cysteiny.

Badania pokazują, że leucyna jest najbardziej anabolicznym (stymulującym wzrost) aminokwasem, a cysteina może pomóc zwiększyć poziomy komórkowego glutationu przeciwutleniacza. Białko serwatkowe wydaje się szczególnie skuteczne w stymulowaniu wzrostu u ludzi. W rzeczywistości ludzkie mleko matki stanowi 60% serwatki, w porównaniu do 20% w mleku krowim.

Izolat serwatki białka - dla kogo?

Wiele badań potwierdza korzystne działanie białka serwatkowego dla osób aktywnych. Jedno z badań wykazało, że przyjmowanie suplementów białka serwatkowego, w tym izolatu lub koncentratu serwatki, doprowadziło do wzrostu beztłuszczowej masy i siły u osób biorących udział w teście.

W odniesieniu do białka jednym z najważniejszych czynników jest całkowite dzienne spożycie. Co więcej, często zaleca się, aby większość dziennego spożycia białka pochodziła z wysokiej jakości źródeł, takich jak nabiał, jaja i drób. Zarówno izolat serwatki, jak i koncentrat są białkami wysokiej jakości i uzasadnione jest oczekiwanie, że przyniosą one podobne efekty, jeśli weźmie się równoważną dawkę białka.

Mając to na uwadze, osoby ograniczające spożycie tłuszczu, węglowodanów lub laktozy powinny preferować izolat serwatki, ponieważ zawiera on mało wszystkich tych trzech składników. Warto również zauważyć, że wiele suplementów zawiera mieszankę białek, która zawiera zarówno izolat serwatki, jak i koncentrat serwatki – trzeba na to zwrócić uwagę, wybierając konkretny produkt. Białko serwatkowe jest popularne wśród sportowców, kulturystów, modeli fitness, a także osób chcących poprawić swoją wydajność na siłowni.

WPI – jakie są korzyści?

Przyjmując izolat białka serwatkowego dostarczamy organizmowi materiału budulcowego i poprawiamy regenerację. WPI zapewnia białko i aminokwasy, które służą jako bloki budulcowe zwiększonego wzrostu mięśni. Zwiększa również uwalnianie hormonów anabolicznych, które mogą stymulować wzrost mięśni, takich jak insulina. Ma wysoką zawartość aminokwasu leucyny, o której wiadomo, że stymuluje syntezę białek mięśniowych na poziomie molekularnym i genetycznym. Dużą zaletą jest szybkie wchłanianie - białko serwatki jest wchłaniane i wykorzystywane bardzo szybko w porównaniu do innych rodzajów białka. Jest także często wybierane przez osoby, które chcą zrzucić zbędne kilogramy. Wypicie porcji odżywki białkowej powoduje uczucie sytości, więc łatwej utrzymać dietę.