5 Powodów by biegać.

                   

 

Każdy z nas wie że bieganie jest świetnym sposobem na uzyskanie sprawnej i dobrze wyglądającej sylwetki. Ale już nie każdy zdaje sobie sprawę z tego jak wpływa ono na poszczególne układy organizmu.

                         

                             Bieganie jest niezwykle efektywnym środkiem na poprawę naszego zdrowia.

Co prawda nie każdy przepada za tą formą aktywności ale powinien po przeczytaniu tego artykułu jeszcze raz przeanalizować wszystkie za i przeciw.

1. Poprawa zdrowia organizmu

Zgodnie z powiedzeniem, że „ruch może zastąpić każdy lek, ale żaden lek nie zastąpi ruchu”, bieganie jest świetnym sposobem na wszechstronne podniesienie poziomu zdrowia organizmu.

- obniżenie poziomu złego cholesterolu a podniesienie dobrego

- poprawa funkcji układu oddechowego

- regulacja pracy układu trawiennego (m.in. wspomaganie perystaltyki jelit)

- usprawnienie działania układu odpornościowego

- poprawa krążenia, zapobieganie powstawania zakrzepów

2. Zapobieganie chorobom

Bieganie może pomóc w zmniejszeniu ryzyka udaru, a w przypadku kobiet, znacznie zmniejsza ryzyko powstawania raka piersi. Wielu lekarzy poleca je również w przypadku osób zagrożonych cukrzycą, osteoporozą, z nadciśnieniem (regularne ćwiczenia wytrzymałościowe obniżają ciśnienie krwi) i obciążonych ryzykiem zawału serca.

Poprzez ten rodzaj aktywności nasze naczynia krwionośne wzmacniają i uelastyczniają swoje ściany, a dodatkowo powstaje wiele drobnych naczyń wspomagających pracę układu krążenia.

                                  

 

 

3. Zmniejszanie masy ciała

Bieganie to najlepsza broń w walce z otyłością. W ilości spalonych kalorii pochodzących
z tkanki tłuszczowej może ustąpić jedynie biegom narciarskim (pracuje większa ilość mięśni). Dodatkowo, treningi o wysokiej intensywności (sprinty, interwały) mogą pomóc w regulacji i pohamowaniu nadmiernego apetytu. Wyrównuje to również gospodarkę insulinową, normalizując poziom cukru we krwi.

                                     

 

4. Korzyści psychologiczne

Bieganie wpływa nie tylko na nasze ciało, ale działa również na psychikę. Zwiększa się pewność siebie. Za sprawą hormonów, poprawia się nastrój a na skutek lepszego ukrwienia mózgu następuje wzrost koncentracji i sprawności procesów myślenia.
Osoby cierpiące na depresje mogą znaleźć w bieganiu świetny lek na swoje problemy. Poprzez wydzielane hormony ich nastrój ulegnie zdecydowanej poprawie. 

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                     

                                        

 

 

5. Zmniejszenie stresu

Stres stanowi obecnie czynnik numer jeden większości problemów zdrowotnych. Dobry jest ten krótkotrwały, mobilizuje i pobudza nas do działania. Jednak kiedy trwa przewlekle, wpływa na nas destrukcyjnie, a niestety z powodu tego drugiego cierpi nas coraz większa liczba.

Stres może zaburzać  jakość snu i apetyt - spowodować że jest zbyt duży, bądź nie ma się go w ogóle.

Kiedy biegasz, Twoje ciało mobilizuje się do wysiłku a także wydziela odpowiednie hormony wpływające m.in. na wyciszenie po ćwiczeniach i poprawę nastroju. Oddychasz głębiej przez co organizm jest dobrze natleniony i eliminuje często występujące napięciowe bóle głowy.

 

Podsumowując, możecie być zaskoczeni tym, jak wiele korzyści niesie za sobą bieganie. Poza oczywistą poprawą sylwetki, jest doskonałym zabezpieczeniem na wypadek wielu chorób. Wpływając na poprawę samopoczucia, jest doskonałym zamiennikiem czekolady. Chociaż…

dzięki  bieganiu możesz i tak z czystym sumieniem, od czasu do czasu, sobie na nią pozwolić :)