Witaminy rozpuszczalne w tłuszczach oraz witaminy rozpuszczalne w wodzie, które z nich są nam niezbędne do codziennego funkcjonowania i dlaczego? Nasz organizm potrzebuje 13 niezbędnych witamin. Można je podzielić na dwie kategorie: rozpuszczalne w tłuszczach i rozpuszczalne w wodzie. Co za różnica? Różnica sprowadza się do tego, jak działają w ciele. Oto, co musisz wiedzieć o witaminach.

Witaminy rozpuszczalne w tłuszczach

Witaminy A, D, E i K są rozpuszczalne w tłuszczach. Są wchłaniane przez cząsteczki tłuszczu, które przemieszczają się przez jelito cienkie i do ogólnego krążenia krwi w ciele. W przeciwieństwie do witamin rozpuszczalnych w wodzie, witaminy rozpuszczalne w tłuszczach są przechowywane w organizmie, kiedy nie są używane. Zazwyczaj są one magazynowane w wątrobie i tkankach tłuszczowych.

Chociaż tylko niewielkie ilości tych witamin są niezbędne do utrzymania dobrego zdrowia, niedobór witaminy D został zgłoszony jako rosnący problem zdrowotny. Jest to związane ze zwiększonym ryzykiem niektórych chorób. Witaminy rozpuszczalne w tłuszczach obejmują witaminę A (postać palmitynianu), witaminę D, witaminę E i witaminę K.

Rola witamin rozpuszczalnych w tłuszczach:

  • Witamina A

    Wzmocnienie wzroku, odporności, wzrostu kości i produkcji nowych komórek, ale to tylko niektóre z ról, jakie pełni. Dostępna w postaci rozpuszczalnej w tłuszczach (palmitynian) i rozpuszczalnej w wodzie (beta karoten).

  • Witamina D

    Rozpuszcza się w tłuszczach, ale do jej syntezy niezbędne są promienie słońca. Witamina D ma wpływ między innymi na zdrowie serca, poziom cukru we krwi, odporność i wzmocnienie kości. Odgrywa kluczową rolę w przyswajaniu wapnia przez organizm. Więcej o witaminie D przeczytasz tutaj.

  • Witamina E

    Witamina E jest przeciwutleniaczem, który wzmacnia układ odpornościowy, pomaga poprawić krążenie krwi, chroni przed uszkodzeniem komórek i wspomaga gojenie się tkanek.

  • Witamina K

    Witamina K jest witaminą rozpuszczalną w tłuszczach, która jest dobrze znana ze swojego wpływu na krzepnięcie krwi i jest absolutnie niezbędna do budowania mocnych kości i zdrowia sercowo-naczyniowego. Występuje w szpinaku, soi i jajach, ale jest trudno przyswajalna przez organizm.

Witaminy rozpuszczalne w wodzie:

Te witaminy rozpuszczają się w wodzie, co oznacza, że szybko rozpuszczają się w organizmie. W przeciwieństwie do witamin rozpuszczalnych w tłuszczach, te rozpuszczalne w wodzie są przenoszone do tkanek ciała, ale organizm nie może ich magazynować. Każdy nadmiar witamin rozpuszczalnych w wodzie po prostu jest zużywany lub wydalany przez organizm.

Ponieważ te witaminy są potrzebne naszemu ciału, musimy się upewnić, że przyjmujemy je na bieżąco. Witaminy rozpuszczalne w wodzie obejmują witaminę C i witaminy z grupy B: tiaminę (B1), ryboflawinę (B2), niacynę (B3), kwas pantotenowy (B5), witaminę B6, biotynę (B7), kwas foliowy (B9), witaminę B12. Witamina A w postaci beta-karotenu jest również rozpuszczalna w wodzie.

Rola witamin rozpuszczalnych w wodzie:

  • Witamina C

    Jest silnym przeciwutleniaczem znanym z wzmacniania układu odpornościowego poprzez zwalczanie przeziębienia i innych chorób zakaźnych. Pomaga promować zdrowie układu sercowo-naczyniowego i oczu, a także chroni przed zmarszczkami i oznakami starzenia się skóry.

  • Witamina B1 - Thiamine HCl

    Ciało potrzebuje B1 do przetworzenia pokarmu w energię oraz do współpracy DNA i RNA. Odgrywa rolę w utrzymaniu funkcji serca i zdrowego układu nerwowego.

  • Witamina B2 - Ryboflawina

    Żółta witamina B, którą można stosować do barwienia żywności, jest niezbędna do tworzenia czerwonych krwinek i wzrostu komórek. Wpływa na zdrowe funkcjonowanie mięśni, nerwów i serca oraz wpływa na niektóre funkcje enzymów.

  • Witamina B3 - Niacyna

    Niacyna, niezbędna do przetwarzania żywności w energię, pomaga zachować zdrowie układu sercowo-naczyniowego. Wspiera również zdrowie układu nerwowego, a także zdrową skórę, włosy i oczy.

  • Witamina B5 - Kwas pantotenowy

    Witamina B5 wspomaga metabolizm i pomaga przekształcić żywność w energię. Pomaga w ogólnym wzroście i rozwoju, wspiera nadnercza i ma kluczowe znaczenie w produkcji hemoglobiny.

  • Witamina B6 - Pirydoksyna

    Wspiera zdrowe funkcjonowanie mózgu i zmniejsza ryzyko chorób układu krążenia. Pomaga w produkcji serotoniny i pomaga utrzymać zdrowie układu nerwowego, układu odpornościowego i czerwonych krwinek.

  • Witamina B7 - Biotyna

    Biotyna, znana również jako B7, wpływa na zdrową zdrową skórę, włosy i paznokcie. Jest potrzebna do metabolizmu białka i węglowodanów oraz regulacji poziomu cukru we krwi.

  • Witamina B9 – Kwas foliowy

    Witamina B9 jest niezbędna w rozwoju zdrowego ośrodkowego układu nerwowego w zarodkach. W dalszym ciągu wspiera funkcję układu nerwowego, naprawia DNA uszkodzone przez toksyny i pomaga w produkcji komórek krwi.

  • Witamina B12

    Witamina B, której organizm nie produkuje, ma wpływ na funkcjonowanie i rozwój nerwów. Pomaga utrzymać zdrowe komórki krwi i wytwarzać DNA. Może także pomóc w zapobieganiu niektórym rodzajom niedokrwistości. Jest to wyjątek wśród witamin rozpuszczalnych w wodzie, ponieważ witamina B12 może być przechowywana w wątrobie.

Jakie witaminy wybrać?

Podsumowując – witaminy rozpuszczalne w tłuszczach są trudno przyswajalne, ale organizm może je magazynować. Za to witaminy rozpuszczalne w wodzie są łatwe do przyswojenia, jednak nie zachowujemy ich na później. Wśród swoich grup wyjątkowe są witamina A, która w postaci beta karotenu rozpuszcza się w wodzie, i witamina B12, która jest magazynowana w wątrobie. Wszystkie witaminy są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania. Niedobór witamin będzie sprawiał, że Twój organizm będzie osłabiony.

Jeśli chcesz zadbać o swoje zdrowie, możesz suplementować witaminy. Wybierając preparat multiwitaminowy zwróć uwagę na zalecaną dzienną dawkę danej witaminy i czy wybrany środek dostarczy ich odpowiednią ilość. Wszystkie witaminy są niezbędne, ale suplementacja części z nich nie jest konieczna, ponieważ dostarczasz je z dietą. Witaminy dla mężczyzn i witaminy dla kobiet mogą mieć taki sam skład. Panie mogą zwrócić większą uwagę na witaminy z grupy B, które odpowiadają głównie za lepszy wygląd skóry, włosów i paznokci.

Bibliografia:

  • https://www.medicinenet.com/water_soluble_vitamins_vs_fat_soluble_vitamins/ask.htm
  • https://www.medicalnewstoday.com/articles/320310.php

Komentarze

Popularne wpisy

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce