Wakacje to przerwa od pracy i szkoły. Czy powinny być też przerwą od ćwiczeń? Zdecydowanie nie! Sprawdź, dlaczego warto być aktywnym w wakacje i jak zorganizować się, aby uprawiać sport na wyjazdach, a także co suplementować w tym czasie.

Czy warto uprawiać sport w wakacje?

Może się wydawać, że wakacje to idealna wymówka, by rzucić się na leżak, a nie na siłownię, ale tak naprawdę jest mnóstwo korzyści z wysiłku w wolnym czasie. A co najważniejsze, to wcale nie musi być trudne do wdrożenia. Zaraz poznasz wiele powodów, dla których nie powinieneś „zapomnieć” butów do biegania podczas następnej podróży.

Sport to medytacja w ruchu

Skupienie się na jednym zadaniu, na przykład takim jak aktywność fizyczna, może przynieść energię i optymizm. Może Cię uspokoić i oczyścić umysł. Wzmocni to efekt wypoczynku, wrócisz z wakacji jeszcze bardziej zrelaksowany. Dlatego weź buty do biegania i zrób rano przebieżkę przed śniadaniem lub wieczorem poświęć chwilę na sesję jogi.

Aktywność fizyczna poprawia nastrój

Podczas uprawiania sportu produkowane są endorfiny, czyli hormony szczęścia. A przecież o to chodzi w wakacjach, żeby być szczęśliwym. To szansa na dodatkowy czas dla siebie...

Jeśli wyjeżdżasz na wakacje z rodziną, to ciągle przebywasz z kimś. To może być trochę męczące – będziesz potrzebować pobyć chwilę w samotności. Krótki jogging pozwoli Ci pobyć samemu ze sobą, uspokoić umysł i odpocząć harmideru, który robią dzieci.

...lub może być to rodzinna rozrywka

Jeśli nie masz dość swoich bliskich, w takim przypadku aktywność fizyczna jest świetnym sposobem na budowanie więzi. Zaplanuj rodzinny turniej piłki plażowej lub badmintona. Wybierzcie się na długi spacer lub wypożyczcie kajaki. Bez względu na rodzaj aktywności zbliży wszystkich do siebie i przyspieszy tętno.

To świetny sposób na zwiedzanie

Jeśli jesteś w pięknym miejscu z dużą ilością do zobaczenia, nie marnuj cennego czasu na zwiedzanie bieżni! Biegnij przez lokalny park, na plażę lub w góry. Użyj ćwiczeń jako okazji do robienia rzeczy, których inaczej byś nie zrobił, takich jak zwiedzenie innej strony miasta lub zobaczenie wschodu słońca.

Nie musi to długo trwać

Nie masz czasu? Nie stresuj się, próbując dopasować się do godzinnego treningu. Modne treningi takie jak HIIT i trening tabata, można wykonać w zaledwie siedem czy dziesięć minut. W internecie znajdziesz wiele przykładowych treningów, które są krótkie i dają efekty.

Nie musisz zabierać żadnego sprzętu

Do ćwiczeń wykorzystuj to, co jest dostępne. Wbiegaj po schodach, rób jogging na plaży, korzystaj z basenu nie tylko do moczenia się – zrób kilka porządnych, szybkich okrążeń. Jeśli chcesz zrobić trening w hotelowym pokoju, to również możesz wykorzystać przedmioty codziennego użytku jako akcesoria treningowe.

Sport na świeżym powietrzu

Bieganie na zewnątrz jest przyjemniejsze niż nudna bieżnia. W tym czasie zwiedzasz okolicę, a także umożliwia spadek napięcia, lepsze dotlenienie i dodaje energii. Plus warunki pogodowe mogą być bonusem zwiększającym poziom trudności. Zmaganie się z wiatrem zwiększa odporność, a trening w gorącym klimacie jest bardziej męczący. Plusem jest też to, że słoneczne niebo zapewnia bardzo potrzebną witaminę D.

Sport pomoże Ci zasnąć

To znany fakt, że ćwiczenia wpływają na lepszy sen. Treningi wakacyjne pomogą Ci nie tylko nadrobić zaległości w spaniu, ale także uzyskać lepszą jakość snu. Mogą też pomóc, jeśli masz problem z zasypianiem w obcych, nowych miejscach.

Treningi to Twój nawyk

Jesteś przyzwyczajony do trenowania, więc trudno będzie Ci odpuścić w wakacje. Jeśli siatkówka plażowa ze znajomymi czy lekki poranny jogging to dla Ciebie za mało, skorzystaj z hotelowej siłowni. Pewnie nie jest tak dobrze wyposażona jak siłownia, na której regularnie trenujesz, ale zrobisz tam na pewno podstawowy trening i nie wypadniesz z cyklu.

Co suplementować w wakacje

Podczas wakacji nie zapominaj o regularnym suplementowaniu. Warto wziąć ze sobą zestaw witamin i minerałów. Szczególnie magnez jest ważny – zapewni Ci lepszy sen, a co za tym idzie wypoczynek i regenerację, której potrzebujesz. Jeśli nie jedziesz w słoneczne miejsce, to przyjmuj witaminę D.

Przyda się także odżywka białkowa, która może zastąpić posiłek w wyjątkowych sytuacjach. Będzie przydatna także jako uzupełnienie wakacyjnej diety, kiedy nie będziesz szykować samodzielnie posiłków i obliczać ilości składników odżywczych. Do przygotowywania odżywki białkowej weź ze sobą szejker. Zapakuj też probiotyk – przyda się, kiedy dopadnie Cię zemsta faraona :)

Dobrym rozwiązaniem jest również zapakowanie koncentratu napoju Unisport. Będziesz mógł przygotować napój izotoniczny w każdych warunkach, nie szukając jego odpowiednika w lokalnych sklepach.

Co się stanie, jeśli nie będziesz ćwiczyć?

Jeśli zdecydujesz się wykorzystać wakacje do całkowitego odpoczynku od ćwiczeń, możesz zastanawiać się, co stanie się z twoim ciałem. Na jak długo możesz sobie odpuścić, zanim stracisz kondycję?

Szybkość utraty wytrzymałości lub/i mięśni zależy głównie od genetyki. Wydolność tlenowa może spaść o 5-10 procent w ciągu trzech tygodni. Wszystkie wypracowane efekty mogą zniknąć po około dwóch miesiącach bezczynności. Im sprawniejszy jesteś, tym szybciej tracisz sprawność fizyczną. Zwykle traci się szybciej wydolność tlenową niż siłę mięśni. Mięśnie są sprężyste i zachowują pamięć o wszystkich ćwiczeniach, które wykonywałeś.

Biorąc tydzień wolnego, prawdopodobnie nie zrobi to żadnej różnicy, ale po dłuższym czasie może być trudniej wrócić do poprzednich poziomów. Znalezienie sposobów, aby pozostać tak aktywnym, jak to tylko możliwe, zapewni Ci dobrą kondycję, pomoże uniknąć przyrostu masy ciała i ułatwi powrót do zwykłego życia.

Źródła:

  • https://www.insider.com/how-to-stay-in-shape-on-vacation-2018-1#get-creative-with-your-activities-3
  • https://www.insidehook.com/article/travel/how-to-stay-fit-on-vacation

Komentarze

Popularne wpisy

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce