Ból stawów jest bardzo nieprzyjemny i utrudnia nie tylko uprawianie sportu, ale i codzienne funkcjonowanie. Aż 90% ludzi w starszym wieku cierpi na dolegliwości bólowe stawów! Praca biurowa, aktywność fizyczna, uprawianie sportu zawodowo czy amatorsko - wszystko to ma znaczący wpływ na stan stawów. Zatem czy istnieją sposoby, żeby tego uniknąć? Jak wzmocnić stawy, aby jak najdłużej żyć bez bólu?

Co szkodzi stawom?

We współczesnym świecie łatwo jest siedzieć cały dzień przy biurku, powoli tracąc zdolność do poruszania się zgodnie z zamierzeniami ewolucji. Mięśnie zaciskają się, stawy stają się kruche, chrząstka się zużywa i pojawia się przewlekły ból. Zły wpływ na chrząstkę stawową może mieć jednocześnie siedzący i aktywny tryb życia. Brak ruchu i rzadkie zrywy do sportu uszkadzają ją, podobnie jak nadmierna eksploatacja przy uprawianiu sportu zawodowo.

Na stan stawów ma wpływ styl życia, aktywność fizyczna, dieta, a także codzienny stres. W codziennym życiu między pracą, obowiązkami, a treningami warto pamiętać, żeby poświęcić chwilę na zadbanie o zdrowie stawów. Osiągnie się to zdrową dietą i ruchem, który rozciąga spięte mięśnie i sprzyja budowie elastycznych połączeń.

Co możesz zrobić codziennie dla zdrowych stawów?

    • Chodź więcej

Gdy tylko masz taką możliwość, wybieraj poruszanie się na nogach. Chodzenie kompresuje i dekompresuje stawy kostki i kolana, wysyłając składniki odżywcze do chrząstki, które utrzymują ją elastyczną. Chodzenie zwiększa również produkcję mazi stawowej, które utrzymuje nawilżenie stawów i zapobiega bólowi.

    • Chodź boso

Jak najwięcej chodź boso, a jeśli nie masz takiej możliwości, to zainwestuj w buty z cienką, dopasowaną do anatomii podeszwą. Chodzenie boso pozwala na lepsze rozciąganie podczas ruchu. Ponadto poruszając się boso bardziej skupiasz się na wykonywanym chodzie, a Twoje ruchy są bardziej ekonomiczne. Dzięki temu lepiej panujesz nad swoim ciałem, uczysz się je kontrolować i przez to zapobiegasz kontuzji.

Jednak zmiana z obutych stóp na bose powinna przebiegać stopniowo. Nagłe przejście może obciążać stawy, zamiast im pomóc. Daj stawom czas na dostosowanie się do większego zakresu ruchu. Dobrym początkiem będzie zmiana obuwia na to z cienką, minimalistyczną podeszwą i rezygnacja z noszenia kapci w domu. Twoje kostki i kolana będą Ci wdzięczne na dłuższą metę.

Jak już jesteśmy przy butach – pamiętaj o dobraniu dobrego, wygodnego obuwia, dopasowanego do aktywności. Zła postawa i skrzywiony chód często wynikają z niewygodnych lub źle dobranych butów, co w konsekwencji ma wpływ na stawy.

    • Dodaj suplement na stawy

Białko kolagenowe jest bogate w glicynę, lizynę i prolinę - trzy aminokwasy, których organizm używa do produkcji własnego kolagenu. Witamina C (w postaci kwasu askorbinowego) jest również istotną częścią syntezy kolagenu. Połączenie tych składników w suplemencie pomaga zaopatrzyć organizm w elementy budulcowe potrzebne do wzmocnienia silniejszych stawów. Hydrolizat żelatyny (zawierający kolagen) oraz witaminę C znajdziesz w preparacie Flexit Drink. Możesz też sięgnąć po Flexit Gold Drink, który jest wzbogacony o witaminy D i B6 oraz zawiera kolagen z ryb morskich i kwas hialuronowy.

    • Siedź mniej

Im więcej siedzisz, tym więcej bólu będziesz odczuwać za życia. Siedzenie zmniejsza przepływ krwi, uniemożliwiając cennym składnikom odżywczych dotarcie do stawów. Skraca również funkcjonalnie ścięgna i więzadła, co powoduje większy nacisk na stawy podczas ruchu. Siedzenie jest szczególnie złe dla dolnej części pleców, bioder i kolan. Jeśli odczuwasz ból w jednym z tych obszarów, siedzenie jest prawdopodobnie temu winne i ciągle ten stan pogłębia.

Siedź mniej – łatwo powiedzieć, ale co jeśli masz pracę biurową? W tym przypadku musisz pilnować przerw i znajdować kilka chwil w ciągu dnia na ruch. Prawie każdy zegarek sportowy czy smartwatch posiada funkcję powiadamiającą, że siedziałeś w bezruchu określony czas. Możesz też nastawić budzik i ruszyć się, kiedy dostaniesz sygnał. Co godzinę wstań od biurka, potrząśnij kończynami i postaraj się rozluźnić. Kilka razy w ciągu dnia wykonaj małą serię ćwiczeń – zrób kilka przysiadów, pompek z oparciem o ścianę i innych ruchów, na które masz miejsce i możliwości.

Zamiast przejmować się spojrzeniami współpracowników, namów ich, aby dołączyli. Utopia? Taki biurowy aerobik wyjdzie wszystkim na zdrowie, a jest tańszy od zakupu regulowanych biurek do pracy stojącej i siedzącej.

    • Rozciągaj się

Jeśli wykonujesz ciężkie ćwiczenia bez rozciągania, to tylko kwestia czasu, zanim nabawisz się kontuzji - zwłaszcza jeśli większość dnia spędzasz w pozycji siedzącej. Przejście od zimnych mięśni do crossfitu powoduje silny nacisk na ścięgna i więzadła.

Poświęć czas na rozciągnięcie się, użycie wałka z pianki lub jogę. Wszystkie skrócone włókna mięśniowe, które były uśpione przez cały dzień bez ruchu, obudzą się i zaczną strzelać. Pozbędziesz się stresu ze stawów i osiągniesz lepsze wyniki na siłowni.