Czym jest efekt jo-jo?

Efekt jo-jo występuje zazwyczaj, gdy po osiągnięciu danej liczby na wadze wracamy do dawnych nawyków żywieniowych. Nie zwracamy już uwagi na to co jemy, spożywamy za dużo kalorii. To spory błąd, ponieważ to, że zrzuciliśmy pewną liczbę kilogramów nie daje nam przyzwolenia do jedzenia czego podanie. Dieta redukcyjna jest dla organizmu stresem dlatego powinniśmy stopniowo dodawać kalorii aż wejdziemy na swoje zero kaloryczne. W momencie, gdy zaczniemy dostarczać zbyt duże porcje energii, organizm nie spożytkuje ich na bieżąco, ale skumuluje ją w postaci tkanki tłuszczowej.

Przykład: Jestem na końcu redukcji. Wprowadzamy dietę, której zadaniem jest odmiana naszego życia o 180 stopni, już wyobrażamy sobie siebie w kolejnych latach jak przechadzamy się po plaży i dumnie prezentujemy swoje ciało, nie możemy doczekać się ostatniego dnia naszej „diety” i nagle... nie wiemy, co dalej. Nasz organizm, pozbawiony dużej ilości energii i składników odżywczych tańczy wewnętrzną sambę, kiedy otrzymuje całkiem sporą porcję serniczka, a potem jeszcze pizzy, domowych obiadków z dużą ilością sosu, na deser jakiś sorbet z polewą i... zamiast obiecanej odmiany o 180 stopni, zmieniamy swoje życie wręcz o 360 i trafiamy do punktu wyjścia.

Przyczyny pojawienia się efektu jojo.

Powodem pojawiania się efektu jojo jest przede wszystkim brak konsekwencji u osób odchudzających się.  Część z nich wraca do dawnych (niezdrowych) nawyków żywieniowych oraz siedzącego trybu życia. Częstym powodem efektu jojo jest również brak ruchu i aktywności fizycznej.

Efekt jojo bardzo często jest też warunkowany przez stres. W stresie pojawia się chęć podjadania i "zajadania" problemu; często taką sytuacją stresującą jest sam proces odchudzania i zmniejszenie porcji spożywanych posiłków. Kiedy uda się nam schudnąć, mamy tendencję do "nagradzania się" za wykonany wysiłek i stres – nagrodą jest oczywiście jedzenie.

Jak uniknąć efektu?

Przede wszystkim należy zachować zdrowy umiar i chłodną głowę. Nie możemy od razu pozwalać sobie na wszystko w każdych ilościach. Nie powinniśmy wracać do starych nawyków żywieniowych. Po to redukowaliśmy, aby nauczyć się nowych. Musimy stopniowo i z rozwagą wprowadzać nowe, wcześniej niedozwolone produkty lub te, które były jedynie w minimalnych ilościach.

Komentarze

Popularne wpisy

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce