Jak podkręcić metabolizm

Jak podkręcić metabolizm?

Oto pytanie, które wielu z nas bardzo często sobie zadaje. Dlaczego jedni z nas mogą jeść za dwóch i dalej utrzymywać właściwą wagę i zgrabną sylwetkę, podczas gdy inni tyją nawet podczas bardzo restrykcyjnej diety? Odpowiedź nie jest prosta i kryje się w metabolizmie naszych komórek. Spowolniony metabolizm to zahamowanie szlaków biochemicznych w komórkach całego ciała. Powoduje, że energia pochodząca z pożywienia nie jest właściwie wykorzystywana do przebiegu pracy serca, mózgu czy innych narządów. Sprawny metabolizm chroni nas przed rozwojem wielu chorób. Zatem jak go utrzymać na optymalnym poziomie? 

Zamiast szukać magicznych rozwiązań, należy skupić się podstawowych filarach zdrowego stylu życia. Odpowiednio dopasowana, regularna aktywność fizyczna to podstawa, jeśli chcemy skutecznie podkręcić metabolizm. Nie zastanawiaj się który trening spala najwięcej kalorii. Po prostu się ruszaj! Dopasuj trening do swojej kondycji, upodobań i zasobów czasowych. Pamiętaj, że każdy wykonany trening jest lepszy od tego idealnego. Kolejnym elementem wspierającym tempo naszego metabolizmu jest oczywiście sposób naszego żywienia. Zadbaj o swoją dietę, odżywiając organizm. Tylko jeśli zapewnimy odpowiednią podaż makroskładników, witamin i minerałów nasz organizm będzie w stanie pracować na pełnych obrotach. Jeśli jemy za mało, nasze ciało zrobi wszystko by zminimalizować wydatek energetyczny. Nasza spontaniczna aktywność spadnie, będziemy ospali, pozbawieni sił. Dlatego zapomnij o restrykcyjnych dietach cud i błędnym kole odchudzania. Kolejnym elementem jest dbanie o odpowiednie nawodnienie. Woda jest środowiskiem wszelkich przemian biochemicznych zachodzących w naszym organizmie. Dlatego nie ma sprawnego metabolizmu bez wystarczającej podaży płynów. Wysypiaj się! Najlepszym suplementem na podkręcenie metabolizmu jest 8G, czyli osiem godzin snu każdego dnia. Ostatnim elementem jest kontrola nad stresem. Czyli umiejętność przyjmowania sytuacji stresowych. 

Tipy, które pomogą nam uporządkować zdrowy styl życia, podkręcające metabolizm:

1)  Pamiętaj o śniadaniu! Rano organizm potrzebuje konkretnej dawki energii. To właśnie śniadanie dostarcza nam siły i pobudza organizm. Jeśli rano wolisz pospać dłużej, koniecznie przygotuj nocną owsiankę-by na rano mieć już gotowe,  pyszne i odżywcze śniadanie.

2)  Trenuj rano. Poranny rozruch nie tylko Cię obudzi, ale również przyspiesza metabolizm, zwiększa kreatywność i dotlenia. Jest to świetny pomysł szczególnie w okresie jesienno-zimowym, kiedy wracając po ciemku z pracy, marzymy już tylko o kanapie.

3)   Nie przejadaj się. Naucz się odbierać odczucie sytości po posiłkach. Jedz wtedy, kiedy jesteś głodny i tyle, żeby ten głód zaspokoić.

4)    Jedz dużo warzyw i owoców. Czyli postaw na naturalną suplementację.

5)    Pij wodę by przyspieszyć metabolizm. Wypracuj sobie nawyk picia wody. Pamiętaj, że woda jest niezbędna do prawidłowych procesów trawiennych. 

6)     Przyprawy, które pomogą przyspieszyć metabolizm:

-cynamon-zawiera przeciwutleniacze, obniżające ryzyko cukrzycy. Usprawnia procesy trawienne, jest źródłem błonnika oraz zapobiega biegunkom.

-chilli-kapsaicyna to substancja odpowiedzialna za ostry smak papryczki chilli, działa rozgrzewająco. Wspiera zwiększenie utleniania węglowodanów.

-czarny pieprz- jego główny składnik-piperyna - działa podobnie do kapsaicyny. Blokuje powstawanie nowych komórek tłuszczowych w organizmie.  

-imbir-pomaga przy dolegliwościach związanych z układem pokarmowym i trawieniem.

-kurkuma-kurkumina zawarta w kurkumie, wspomaga trawienie oraz walkę ze stanami zapalnymi

-kardamon-pomaga w trawieniu pokarmu poprzez zwiększenie wydzielania soków trawiennych i działanie żółciopędne, co ma szczególne znaczenie przy produktach ciężkostrawnych.

-oregano-pobudza produkcję soków trawiennych.100 g oregano w ponad 100 proc. pokrywa dzienne zapotrzebowanie dorosłego człowieka na błonnik, który pełni istotną funkcję w prawidłowym funkcjonowaniu przewodu pokarmowego.

-bazylia-wspiera procesy trawienne i ułatwia przyswajanie pokarmu. Dodatkowo pobudza wydzielanie soków żołądkowych, łagodzi stres, działa przeciwskurczowo.

Chcąc skutecznie podkręcić metabolizm, zadbaj przede wszystkim o filary zdrowego stylu życia. Ostre przyprawy i gorzkie zioła potraktuj, jako wisienkę na torcie. Dzięki temu twoja zdrowa dieta nigdy nie będzie nudna i bez wyrazu. W końcu odrobina pikanterii jeszcze nikomu nie zaszkodziła.

https://mito-med.pl/artykul/utrzymaj-sprawny-metabolizm

Jak nie przytyć bez otwartych siłowni?

Nie szukaj pretekstu by zrezygnować z aktywności fizycznej

Odpowiedź na to pytanie jest bardzo prosta. Po prostu się ruszaj!  Trening na siłowni nie jest jedyną formą aktywności, przynoszącą wymarzone efekty sylwetkowe. Oczywiście dla wielu z nas będzie to ulubiona forma ruchu i w 100% to rozumiem. Jednak zamknięte siłownie nie mogą być pretekstem, by przejść w stan przysłowiowego ,,naleśnika’’. Bądźmy kreatywni, szukajmy rozwiązań, na które w tak trudnych i niecodziennych warunkach możemy sobie pozwolić. Nie odpuszczajmy! Kluczem, tak samo, jak w żywieniu jest dopasowanie aktywności do nas i do warunków, w jakich się znajdujemy! Uwzględniając naszą kondycję, ilość wolnego czasu oraz upodobania. Form ruchu jest mnóstwo.  Często niedocenianą formą ruchu jest  po prostu SPACER. Każdy ruch się liczy, szczególnie NEAT, czyli nasza spontaniczna aktywność fizyczna-która może spalić znacznie więcej kalorii niż jakikolwiek 45 minutowy trening. Aktywność fizyczna aerobowa, czyli tlenowa zwiększa efektywność pracy naszego układu oddechowego oraz krążenia. Dzięki regularnej aktywności fizycznej również w okresie spoczynku nasz organizm jest w stanie lepiej funkcjonować, spalając jednocześnie więcej kilokalorii.

Jeśli jednak szukamy substytutu dla treningu siłowego w warunkach domowych, również jest możliwe. Mogą to być ćwiczenia rozciągające, izometryczne, wzmacniające nasze mięśnie, ćwiczenia core stability czy wykorzystujące naturalne obciążenia naszego ciała. Bezpłatnych filmików z treningami online jest w internecie mnóstwo. Musi Ci po prostu zależeć. Przy zaangażowaniu i odrobinie kreatywności bez problemu jesteśmy w stanie zachować wysoki poziom aktywności fizycznej i stabilną masę ciała. Pamiętaj, że regularna aktywność fizyczna to nie tylko satysfakcjonująca sylwetka, ale i ,,dbanie o naszą głowę’’. Ruch pomaga nam się odprężyć, nasza głowa odpoczywa, a zatem poziom stresu spada. Dlatego wstańmy z kanapy!

Zadbaj o odpowiednio zbilansowaną dietę

Nieograniczony dostęp do lodówki w trybie pracy home office zdecydowanie nie pomaga nam w regulacji naszego łaknienia. Co zrobić by nasze myśli nie krążyły ciągle wokół jedzenia. Przede wszystkim nie utrudniaj sobie tego i tak wymagającego zadania. Usuń z zasięgu wzroku wszystkie przekąski, po które sięgamy często automatycznie. Nawet jeśli jest miseczka z bakaliami, pamiętajmy,  że orzechy i suszone owoce mają wysoką gęstość energetyczną-czyli w niedużej objętości znajduje mnóstwo kilokalorii. Nie zapominaj o regularności spożywania posiłków, jak i o ich zaplanowaniu. Pracując w domu, często zdajemy się na spontaniczność w przygotowywaniu posiłków co nie zawsze sprzyja racjonalnym wyborom. Do każdego posiłku staraj się dodać ok. 300 g warzyw lub owoców. Tym samym zwiększysz podaż błonnika w diecie, a więc i poczucie sytości. By móc utrzymać zdrową dietę długoterminow musimy czuć się najedzeni. Dlatego odpowiednia ilość pełnowartościowego białka jest tak ważna. Postaraj się by każdy posiłek, zawierał około 20 g pełnowartościowego białka. Jeśli chodzi o zwierzęce źródła białka, tutaj świetnie sprawdzi się drób, ryby i owoce morza, jajka i dobrej jakości nabiał. Stosując dietę roślinną, połącz warzywa strączkowe takie jak cieciorka, fasola czy soczewica  z produktami zbożowymi, jak kasze czy ryż, aby uzyskać pełen aminogram. Jeśli masz problemy z odczuwaniem sytości po zjedzeniu odpowiednio kalorycznego i dobrze zbilansowanego posiłku, spróbuj wypić szklankę wody przed posiłkiem. Dodatkowym tipem jest picie kawy, która hamuje uczucie głodu. Wszystko leży w twoich rękach. Zadbaj o regularną aktywność i kontrolę nad apetytem,  sięgać po zbilansowane i sycące posiłki. A bez problemu utrzymasz wspaniałą sylwetkę nawet jeśli wejście na siłownię nie jest możliwe!

Komentarze

Popularne wpisy

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce