Co zawierają napoje energetyczne?

W każdym sklepie spożywczym na półce lub w lodówce znajdziesz napoje energetyczne różnych marek. Ich skład nieznacznie różni się od siebie. Każdy z tych napojów zawiera środek pobudzający – najczęściej kofeinę, taurynę, cukier, witaminy z grupy B oraz wodę. Każdy, kto dba o siebie, przede wszystkim zwróci uwagę na cukier w składzie. Oczywiście węglowodany są niezbędne w diecie, ale w napojach energetycznych znajduje się najgorsza forma cukru – zwykły biały, rafinowany cukier.

Pierwsza na liście składników (oprócz wody), będzie zawsze kofeina. Sama w sobie nie jest zła – przyjmujemy ją też na przykład w kawie. Jeśli nie masz chorób serca czy nadwrażliwości na kofeinę, to spożywana w odpowiedniej ilości nie powinna zrobić nic złego. Właśnie – w odpowiedniej ilości. Pijąc napoje energetyczne łatwo przesadzić z kofeiną i odczuć nieprzyjemne skutki.

Oprócz kofeiny często dodaje się do energetyków inne substancje pobudzające. Może być to guarana, l-teanina pozyskiwana z herbaty, yerba mate i inne dodatki. Tak jak kofeina, są pochodzenia naturalnego i w odpowiedniej ilości nie są szkodliwe. Problematyczna jest dawka substancji pobudzających i ich połączenie, które także może prowadzić do spożycia zbyt dużej ilości pobudzaczy.

A witaminy? Przecież nie mogą być złe… Niestety również dodatek witamin może nam nie służyć. Przy jednorazowym lub rzadkim spożywaniu napojów energetycznych, zawarte w nich witaminy powinny zostać normalnie przyswojone. Jednak nadużywając napojów energetycznych dostarczasz nadmiar witamin, czym możesz sobie zaszkodzić.

Skutki picia napojów energetycznych.

Pijąc napoje energetyczne w nadmiarze możesz odczuć wiele nieprzyjemnych skutków ubocznych. Zacznijmy od przedawkowania kofeiny – to właśnie ono jest odpowiedzialne za drżenie rąk nawet w młodym wieku. Jeśli trzęsą Ci się ręce, to zastanów się, czy nie pijesz zbyt dużo kawy lub energetyków. Zatrucie kofeiną może też prowadzić do kołatania serca. Oprócz tego skutkuje problemami ze snem, co prowadzi wiele osób do błędnego koła – rano czują się niewyspane, więc znów sięgają do napój energetyczny. Nieustanny stan pobudzenia działa wyniszczająco na cały organizm, nie tylko na ciało, ale i na psychikę.

Szkodliwy jest także spożywany w zbyt dużej ilości cukier. Sportowcom i osobom dbającym o linię chyba nie trzeba długo tłumaczyć, że nie warto spożywać pustych węglowodanów. Nadmierne spożycie cukru prowadzi do otyłości, odwadnia, przyczynia się do powstawania próchnicy oraz obniża odporność, przez co jesteśmy podatniejsi na infekcje.

Jak dostarczyć dobrej energii?

Podczas trudniejszych dni w pracy, długiej podróży, a także wysiłku fizycznego, nasze zapotrzebowanie na energię rośnie. Istotne jest, aby wtedy dostarczyć organizmowi dawkę dobrej, łatwo przyswajalnej energii, a nie sięgać bezrefleksyjnie po niezdrowe napoje energetyczne.

Źródłem energii powinno być przede wszystkim pożywienie, czyli dobrze zbilansowana dieta. Jeśli czujesz się osłabiony lub szykujesz się do większego wysiłku, nie zapominaj o jedzeniu! Nasze organizmy czerpią energię głównie z węglowodanów, czyli cukrów. Pamiętaj o dobrym wyważeniu cukrów prostych i złożonych w spożywanych posiłkach.

Cukry proste działają szybciej, ale nie powinny być spożywane w nadmiarze. W stresowej sytuacji możesz ich dostarczyć na przykład sięgając po owoce, zdrowe batony RAW, napoje owocowe. W zdrowej diecie powinny się znaleźć też cukry złożone, które rozkładają się dłużej, w postaci pełnoziarnistego pieczywa, kasz, płatków zbożowych.

Energetyki do zadań specjalnych.

Zdrowszą alternatywą dla napojów energetycznych są energetyki opracowane specjalnie dla sportowców. Ich skład jest przystosowany do zwiększonego zapotrzebowania na energię, a dawkowanie dokładnie określone przez producenta. Spożywając je zgodnie z zaleceniami, dostarczysz sobie ekstra dawkę energii bez skutków ubocznych.

Po produkty dla sportowców, czyli żele i batony, możesz sięgnąć na przykład w czasie zawodów. Ich forma jest przystosowana do spożycia w trudnych warunkach. Docenisz to podczas wspinaczki, biegów długodystansowych, uprawiając kolarstwo oraz podczas spływu kajakowego. W każdej sytuacji ekstremalnej, gdy trudno jest dostarczyć energię w inny sposób.

Carbosnack i Endurosnack to energetyki w formie żelu. Dlaczego żelu? Suplementacja węglowodanów jest trudna – w momencie stresowym organizm ich nie przyswaja, co może prowadzić do bólu brzucha, a nawet biegunki. Forma żelu nieznacznie opóźnia wchłanianie, dzięki czemu można uniknąć nieprzyjemnych dolegliwości. Poza tym żel w małej tubce łatwo zjesz nawet jadąc na rowerze czy biegnąc w maratonie!

Energetyki dla sportowców nie zawierają zwykłego, białego cukru, tylko fruktozę pozyskaną z owoców oraz maltodekstrynę. Dzięki temu dostarcza się kopa z szybko przyswajalnej maltodekstryny oraz wolniej wchłanianej fruktozy. Dodatkowo w składzie znajdują się aminokwasy, takie jak tauryna i glicyna, które pozytywnie wpływają na wytrzymałość i regenerację.