przestrzeganie diety a wymarzona sylwetka

Dieta i ćwiczenia to nierozerwalny duet w utrzymywaniu szczupłej sylwetki, w budowaniu masy i osiąganiu innych wyznaczonych celów. Przestrzeganie określonej diety jest istotne nie tylko ze względu na wymarzoną figurę, ale także dla zdrowia. Przeczytaj, dlaczego warto trzymać dietę i jakimi suplementami można się w tym wspomagać.

Ćwiczeniami nie nadrobisz złej diety

O wiele łatwiej jest obciąć liczbę spożywanych kalorie niż spalić nadmiar. Pozornie zdrowy wybór wśród fast foodów, taki jak kanapka z indykiem, może w rzeczywistości liczyć ponad 500 kalorii. Dodatkowe kalorie to dodatkowy wysiłek i czas, który powinieneś spędzić na ćwiczeniach. Jedząc ciągle ponad swoje zapotrzebowanie kaloryczne nie nadążysz spalić nadwyżki. Zwróć na to uwagę, jeśli Twoim celem jest zrzucenie kilogramów lub utrzymanie stałej masy ciała.

Dieta zwiększa energię

Tak, ćwiczenia dają natychmiastowy zastrzyk energii. Jednak zdrowa dieta zapewni Ci stałą energię i dobry balans hormonalny. Istotne jest także utrzymywanie stałego poziomu cukru i unikanie wahań. Dobra dieta pomaga również zrównoważyć poziom serotoniny, dopaminy i noradrenaliny, które są odpowiedzialne za utrzymanie nastroju. Spójrzmy prawdzie w oczy. Jeśli jesteśmy w lepszym nastroju, prawdopodobnie mamy więcej energii i motywacji, aby kontynuować walkę o wymarzoną sylwetkę.

Wysoko przetworzone jedzenie jest szkodliwe dla zdrowia

Cała nieprzetworzona żywność roślinna i zwierzęca jest wypełniona witaminami i minerałami, które są świetne dla Twojego zdrowia. I odwrotnie, przetworzona żywność ma niską zawartość mikroelementów i może zwiększać ryzyko problemów zdrowotnych.

Przetworzona żywność może spowolnić odchudzanie na kilka sposobów. Na przykład dieta oparta na przetworzonej żywności, która nie zapewnia wystarczającej ilości żelaza, może wpływać na zdolność do ćwiczeń, ponieważ żelazo jest wymagane do przemieszczania tlenu w organizmie. Ograniczyłoby to twoją zdolność do spalania kalorii poprzez ćwiczenia.

Dieta uboga w składniki odżywcze może również utrudniać utratę wagi, zmniejszając uczucie sytości po jedzeniu. Badania wykazały, że osoby spożywające posiłek o wysokiej zawartości mikroelementów czuły się bardziej najedzone, mimo że spożywały mniej kalorii niż na diecie o niskiej zawartości mikroelementów.

Kiedy próbujesz zwiększyć spożycie składników odżywczych, dobrym sposobem jest spożywanie prawdziwych, nieprzetworzonych pokarmów. Zawierają one różnorodne składniki odżywcze trudne do znalezienia w jednym suplemencie, w tym związki roślinne, witaminy i minerały. Składniki odżywcze w świeżo przyrządzonym jedzeniu również działają lepiej razem oraz są lepiej trawione i przyswajane.

Sięgaj po białko naturalnego pochodzenia

Białko jest najważniejszym składnikiem odżywczym dla utraty tłuszczu. Pomaga zwiększyć metabolizm, zmniejszyć głód i wpływa na produkcję hormonów, które pomagają regulować wagę. Twoje wybory dotyczące białka są tak samo ważne, jak ile go jesz. Prawdziwe pokarmy są lepszym źródłem białka, ponieważ nie są intensywnie przetwarzane.

Przetwarzanie żywności może sprawić, że kilka niezbędnych aminokwasów będzie trudniejszych do strawienia i mniej dostępnych dla organizmu. Należą do nich lizyna, tryptofan, metionina i cysteina. Wynika to z tego, że białka łatwo reagują z cukrami i tłuszczami biorącymi udział w przetwarzaniu, tworząc złożoną kombinację. Całe źródła białka mają zwykle więcej białka i mniej kalorii, co czyni je lepszymi do utraty tłuszczu.

Do prawdziwych źródeł białka należą chude kawałki mięsa, jaja, rośliny strączkowe i orzechy. Możesz wspomagać się odżywka białkową lub BCAA, jednak nie może ona zastąpić białka z nieprzetworzonych produktów. Sięgaj po odżywkę białkową, kiedy nie możesz dostarczyć odpowiedniej dawki białka z jedzenia, jako uzupełnienie. Możesz też potraktować odżywkę białkową jako zastępczy posiłek, ale warto ją połączyć na przykład z twarogiem i świeżymi owocami.

To tylko przekąska – czy na pewno?

Często sięgamy po słodycze i fast foody okazjonalnie, tłumacząc sobie, że robimy to raz na jakiś czas i ,,to przecież tylko przekąska”. Jednym hamburgerem nie pogrzebiemy wszystkich efektów, ale należy uważać na takie zachowania, aby nie weszły w nawyk. Odstępstwa od diety, czy tak zwane cheat day, są czasem nawet zalecane przez specjalistów, aby nie odebrać nam przyjemności z jedzenia i nie katować nas dietą.

Jednak jak zostało wspomniane wcześniej – fast foody i inne przekąski są często wysokokaloryczne, a także pełne soli i ukrytego cukru. Mogą również zaburzyć nasz metabolizm. Dlatego na sytuacje nagłych zachcianek warto mieć przygotowane zdrowe przekąski. Mogą być to świeże owoce, a także orzechy. Dobrym rozwiązaniem są zdrowe batony, składające się z orzechów i suszonych owoców, na przykład Nutrend Flap jack i Denuts. Dodadzą nam energii i zaspokoją ochotę na cukier. Nawet odżywka białkowa o ulubionym smaku może być miłą przekąską. Sprawdź nowe smaki ISO Whey – słony karmel, cookies&cream, biała czekolada.

Zdrowa dieta

Jesteś tym co jesz – to oklepane powiedzenie nie przestaje być prawdziwe. Jeśli badasz o swoje ciało zewnętrznie, to powinieneś zadbać o nie również od środka, dostarczając wszystkich niezbędnych składników odżywczych i paliwa dobrej jakości. Warto przy tym przypomnieć, że oprócz diet leczniczych, nie istnieją diety cud, które po kilku tygodniach stosowania przyniosą spektakularne efekty, a następnie można wrócić do swojego poprzedniego sposobu żywienia. Zdrowa dieta jest na całe życie, a nie tylko na chwilę. Odżywiaj się zdrowo i pij dużo wody!

Źródła:

  • https://www.bodybuilding.com/fun/the-truth-about-diets.htm
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2988700/
  • https://caliberstrong.com/blog/dietary-compliance/

Komentarze

Popularne wpisy

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce