Przyczyny i skutki zatrzymywania się wody w organizmie. Jak sobie z tym radzić? 

Ludzkie ciało zawiera około 60% wody, która odgrywa kluczową rolę we wszystkich aspektach życia. Jednak wiele osób martwi się o wagę wody. Dotyczy to w szczególności profesjonalnych sportowców i kulturystów, którzy chcą spełnić kategorię wagową lub poprawić swój wygląd. 

Woda ma zasadnicze znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania organizmu i jest w dużej mierze odpowiedzialna za rozpuszczanie składników odżywczych i usuwanie odpadów. Gdy organizm nie usunie nadmiaru wody, określa się to jako retencję płynów. Retencja wody jest często tymczasowa i łatwo się ją leczy, jednak czasami może wskazywać na poważny stan. Jeśli doświadczasz retencji wody, która trwa dłużej niż tydzień, ważne jest, aby skonsultować się z lekarzem w celu ustalenia przyczyny zatrzymania wody i wykluczenia ewentualnych problemów zdrowotnych.

W przypadkach, gdy zatrzymywanie wody nie jest wynikiem poważnego stanu zdrowia, dyskomfort spowodowany obrzękiem można szybko i łatwo złagodzić. Zatrzymanie płynu lub obrzęk oznacza, że w tkankach organizmu występuje nadmierna ilość wody, co powoduje puchnięcie organizmu, zwłaszcza w kończynach. Zatrzymywanie płynów jest często spowodowane wzrostem ciśnienia krwi w żyłach, co zwiększa nacisk na naczynia włosowate. Nieregularne zmiany w naczyniach krwionośnych są związane z nawykami żywieniowymi.

Oznaki retencji wody

Jak rozpoznać zatrzymywanie wody w organizmie? Zwykle najpierw jest zauważany obrzęk kończyn. Jedną z oznak zatrzymywania wody jest trudność z utratą wagi pomimo wysiłków dietetycznych. Znaki fizyczne są jednak bardziej widoczne. Fizyczne oznaki zatrzymywania wody obejmują obrzmiałe kostki i niewyjaśniony przyrost masy ciała w krótkim okresie czasu. Ponadto możesz czuć napuchnięty żołądek.

Jednym ze sposobów sprawdzenia, czy zachowujesz wodę, jest delikatne naciskanie stopy, kostki lub łydki za pomocą powolnego, stałego nacisku kciukiem. Jeśli występuje obrzęk, na skórze pojawi się wgniecenie. Wtedy nadal konieczna jest profesjonalna ocena w celu ustalenia przyczyny obrzęku nóg.

Zatrzymywanie wody może być również mylone z zespołem napięcia przedmiesiączkowego lub pogarszać istniejący zespół napięcia przedmiesiączkowego.

Przyczyny zatrzymywania wody

Ciała niektórych ludzi słabo reagują na niektóre rodzaje żywności, które zwiększają retencję wody. Retencja wody jest także związana z niedoborem białka, niedokrwistością i wysokim zapotrzebowaniem na witaminy i suplementy. Istnieje specjalny rodzaj diety zalecany przy zatrzymywaniu wody, który zmusza organizm do eliminowania nadmiaru płynu.

Zatrzymywanie wody może być również wynikiem problemów zdrowotnych obejmującego narządy takie jak wątroba, serce lub nerki. Gdy jakiś obszar ciała nie działa prawidłowo, ciało ma tendencję do zatrzymywania płynu w tym miejscu. Ciało staje się niezdolne do prawidłowego wyeliminowania płynu, gdy występują pewne schorzenia.

Stanie przez dłuższy czas powoduje gromadzenie się płynów w nogach, zwiększając w ten sposób retencję wody. Upalna pogoda może również prowadzić do zatrzymywania płynów, ponieważ organizm jest mniej skuteczny w usuwaniu płynu z organizmu. Niektóre leki mogą powodować zatrzymanie wody, zwłaszcza te na wysokie ciśnienie krwi i leki steroidowe (sterydy).

Szybka utrata masy ciała często polega na usunięciu wody. Gdy nagle ograniczysz przyjmowanie pokarmów, aby schudnąć, ciało jest zmuszone do przechowywania węglowodanów i rozkładania białka w mięśniach. Ponieważ zarówno białko, jak i węglowodany utrzymują wodę w komórkach, utrata tych składników odżywczych powoduje utratę wody podczas szybkiej diety odchudzającej. Ludzie, którzy szybko tracą na wadze, często odzyskują wagę w ciągu kilku tygodni, ponieważ ciało uzupełnia się wodą.

Istnieje większe ryzyko zatrzymania płynów u kobiet ze względu na różne poziomy hormonów. Obrzęk menopauzalny i przedmiesiączkowy jest spowodowany wpływem hormonów na równowagę płynów. Zmiany hormonalne u kobiet przed miesiączką również powodują zatrzymanie i mogą powodować objawy takie jak bolesność piersi.

Zmniejszenie retencji wody

Jednym ze sposobów zmniejszenia retencji wody jest zwiększenie spożycia potasu poprzez spożywanie zdrowej żywności, takiej jak świeże warzywa i owoce. Zaleca się spożywanie pokarmów bogatych w potas i przyjmowanie suplementów potasu.

Pomocne może być także spożycie witaminy B6 lub pirydoksyny. Pomijanie fast foodów i ograniczanie pizzy, dań gotowych, które mogą zawierać ukrytą sól, to także niezbędne kompromisy. Zmniejszenie spożycia żywności o wysokiej zawartości sodu jest ważne, ponieważ zbyt duża ilość sodu we krwi może wpływać na tkanki powodując zatrzymanie wody.

Niektórzy lekarze zalecają również picie herbat ziołowych, ponieważ herbata pomaga również zmniejszyć retencję wody.

Jak ograniczyć zatrzymywanie wody?

Oto kilka wskazówek, które pomogą ograniczyć retencję wody:

  • zmniejsz spożycie soli
  • unikaj przetworzonej żywności
  • wypij 8-12 szklanek płynów (woda, soki owocowe, mleko)
  • spożywaj więcej owoców cytrusowych i zielonych warzyw liściastych
  • uwzględnij pełnoziarniste węglowodany w codziennej diecie, takie jak makaron i ziemniaki.
  • jedz małe posiłki w regularnych odstępach czasu.

Konieczny jest również regularny ruch. Czynności takie jak jazda na rowerze i spacery mogą również pomóc w wypompowaniu całej wody lub innych płynów w kostkach i nogach. Ćwiczenia fizyczne pomagają w poszerzeniu naczyń krwionośnych. Ludzie pracujący przy biurku powinni robić przerwy chociażby na spacer po biurze. Jeśli stosujesz się do tych zasad, a nadal masz problemy wskazujące na zatrzymywanie wody – koniecznie skonsultuj się z lekarzem.