Zainteresowanie suplementami i odżywkami dla sportowców na początku przygody z siłownią jest zrozumiałe. Różne preparaty są popularne wśród osób regularnie trenujących i nawet początkujący coś tam słyszał o ich pozytywnym wpływie. Przyciąga do nich także pokusa pójścia na skróty – wielu laików myśli, że odżywki są tym samym co nielegalne sterydy, czyli zapewniają natychmiastowy efekt przyrostu tkanki mięśniowej. Niestety tak to nie działa.

Odżywki dla sportowców wspomagają organizm na różnych polach. Są uzupełnieniem diety i ciężkiego treningu – dostarczają do organizmu brakujących substancji, polepszając pracę ciała i zapewniają zdrowy rozwój. W korzystaniu z odżywek i suplementów nie ma nic złego, ale nie są to magiczne proszki zastępujące kompleksową pracę nad sobą.

Od czego zacząć suplementację?

Pracę nad wymarzoną sylwetką zacznij od ustalenia diety oraz treningu. Jedno i drugie musi być przystosowane do Twojego celu. Inny plan treningowy i posiłki są potrzebne, żeby schudnąć, zrobić masę czy rzeźbę. Ustal odpowiednie ćwiczenia samodzielnie lub z pomocą trenera i dostosuj dietę do swojego zapotrzebowania na kalorie i składniki odżywcze. Dieta i trening to podstawa na początek!

Jeśli już zadbałeś o te dwa podstawowe elementy, możesz pomyśleć o odżywkach. Suplementacja nie zastąpi odpowiedniego odżywiania, ale pomoże dostarczyć do organizmu brakujących substancji, a także trzymać dietę. Wraz ze wzrostem intensywności ćwiczeń może się okazać, że samą dietą nie jesteś w stanie dostarczyć odpowiedniej ilości białka, węglowodanów i tłuszczy. Wtedy czas sięgnąć po odpowiednie suplementy dla początkujących.

Co brać na początku siłowni?

Gdy masz pewność, że wdrożyłeś odpowiedni plan treningowy i odżywiasz się prawidłowo, to będzie to odpowiedni moment na sięgnięcie po suplementy. Odżywki najlepsze na początek powinny być uzupełnieniem diety – dostarczać składników odżywczych, których najbardziej potrzebujesz do osiągnięcia celu. Dlatego Twoje zapotrzebowanie na suplementację będzie się różnić w zależności od tego, czy pracujesz nad zwiększeniem masy, rzeźbą mięśni lub chcesz zrzucić zbędne kilogramy.

Na początek siłowni najlepiej zacząć od:

Białko

Białko jest podstawową odżywką, po którą możesz sięgnąć jako pierwszą. Białko to budulec naszych organizmów, a wraz ze wzrostem aktywności fizycznej rośnie zapotrzebowanie na nie. Odżywka białkowa dostarcza czystego białka, bez dodatku tłuszczu, jak na przykład mięso lub nabiał. Z tego względu jest to bardzo dobry preparat dla osób na redukcji i pracujących nad rzeźbą. Uzupełnia niedobory białka i wszystkie niezbędne aminokwasy. Żeby dowiedzieć się więcej o białku oraz jak dobrać odpowiedni preparat dla siebie przeczytaj artykuł Białko - co powinieneś o nim wiedzieć.

Gainery

Połączenie szybko przyswajalnych węglowodanów oraz białka. Nie jest to odżywka polecana dla każdego – dostarczenie odpowiedniej ilości węglowodanów w diecie nie jest trudne, zwykle spożywamy ich zbyt dużo. Jednak są przypadki, w których gainery przychodzą z pomocą. Osoby z szybkim metabolizmem, które mają problem z przybraniem na wadze, mogą dzięki nim nabrać masę. Więc jeśli szukasz odżywki na początek na masę, to gainer jest dla Ciebie odpowiedni.

Przedtreningówki

Przedtreningówki są motywatorami dla sportowców. Wzmacniają i pobudzają organizm, dzięki czemu można odbyć bardziej intensywny i satysfakcjonujący trening. Odżywki przetreningowe mogą pomóc stawiającym pierwsze kroki na siłowni. W dzień, w którym będziesz mieć spadek motywacji, możesz sięgnąć po przedtreningówkę, aby wspomóc organizm i odbyć trening mimo gorszego samopoczucia. Działanie stymulujące sprawia, że można wydłużyć czas spędzony na siłowni, a dodatkowo boostery wpływają na lepsze ukrwienie mięśni, co niesie za sobą kilka pozytywnych skutków. Korzystając z przedtreningówek możesz trochę przyśpieszyć widoczność efektów swojej pracy na siłowni. Więcej o odżywkach przedtreningowych przeczytasz tutaj.

Witaminy i minerały

Wśród odżywek i suplementów na początek przygody z siłownią powinny się znaleźć witaminy i minerały. Sportowy tryb życia to dbanie o swoje zdrowie, a wysiłek podczas treningów jest obciążający dla nieprzyzwyczajonego organizmu, dlatego oprócz dobrze zbilansowanej diety warto uzupełnić witaminy i mikroelementy. Zapotrzebowanie na składniki mineralne u osób aktywnych fizycznie wzrasta w stosunku do osób prowadzących siedzący tryb życia, więc nie dopuszczaj do powstania niedoborów. Trenując suplementuj minerały, witaminy oraz kwasy tłuszczowe omega-3. W naszym sklepie dostępne są kapsułki zawierające witaminy i minerały w odpowiedniej dawce.