Na temat preparatów białkowych krąży wiele mitów. Sprawdźmy, czy białko jest tylko dla mężczyzn lub czy białko dla kobiet różni się czymś od odżywek przeznaczonych dla mężczyzn. Czy płeć ma znaczenie przy wyborze szejka białkowego?

Białko nie dla kobiet?

Przez lata suplementy i proszki białkowe były sprzedawane głównie mężczyznom. Jeszcze kilkanaście lat temu postrzeganie suplementów białkowych było takie, że pomaga mężczyznom nabrać masy lub zwiększyć siłę do podnoszenie ciężarów. Stereotyp ten sprawiał, że wiele kobiet nie kupowało białka z obawy przed nabraniem niechcianej masy.

Współcześnie wiemy, że białko skutecznie buduje siłę i wytrzymałość w każdym treningu lub sporcie - niezależnie od tego, czy jesteś mężczyzną czy kobietą! Białko jest budulcem dla organizmu i niezależnie od płci, potrzebujemy protein. Jednak nadal wyraźnie widać, że niektóre produkty białkowe są skierowane osobno do mężczyzn i kobiet. Czy powinniśmy zwracać uwagę przy wyborze białka na płeć?

Zapotrzebowanie na białko u kobiet i mężczyzn.

Wszyscy potrzebujemy różnych ilości białka - nie jest to związane z płcią, ale z twoją wagą i rutyną treningową. Zapotrzebowanie dorosłej kobiety na białko wynosi 0,7 grama na kilogram ciała, u dorosłego mężczyzny 1 gram. Dla każdej osoby wykonującej regularne intensywne ćwiczenia - 3 lub więcej razy w tygodniu - zaleca się spożywanie dwukrotności tej dawki.

Przeciętny mężczyzna będzie musiał spożywać średnio o 30 g więcej białka dziennie niż przeciętna kobieta. Tu znajdziesz więcej informacji o białku.

Mit - wysokie spożycie białka zwiększa poziom testosteronu

Zarówno mężczyźni, jak i kobiety mają pewien poziom testosteronu. Testosteron jest siłą napędową rozwoju mięśni. Poziom wolnego testosteronu u kobiet jest niższy niż u mężczyzn. Spożycie serwatki lub innego źródła białka nie wpływa na poziom testosteronu, jeśli nie jest spożywane w dużych ilościach. Niektóre badania mówią nawet, że wysokie spożycie białka może obniżyć poziom testosteronu.

Wybór białka dla kobiet

Jak już omówiliśmy, zarówno kobiety, jak i mężczyźni potrzebują białka, ale kobiety po prostu potrzebują go mniej. Z tego powodu większość proszków białkowych jest uniseks. Wystarczy, że kobieta będzie przyjmować mniejsze dawki, aby zaspokoić zapotrzebowanie na proteiny. Jednak niektóre z proszków białkowych z różnych względów mogą być lepsze dla kobiet. Na przykład możesz wybierać niskokaloryczne źródła białka: izolat białka serwatkowego, białko sojowe lub białko z grochu. Wygodnym rozwiązaniem jest też przyjmowanie suplementu białkowego wzbogaconego o witaminy. Dobrym przykładem jest Cool Protein Shake – shake białkowy o bogatym składzie, zawierający 11 witamin i kwasy Omega 3.

Bez względu na to, co jaki produkt wybierzesz, upewnij się, ile białka jest w każdej dawce. Ogólnie rzecz biorąc, miarka białka w proszku zawiera 20-30 gramów białka. Wiedza, ile białka potrzebujesz, jest kluczowa dla osiągnięcia Twoich celów. Jedyne czego kobiety powinny unikać, to niektóre białka zawierające składniki specyficzne dla mężczyzn, takie jak boostery testosteronu. Te produkty nie powinny być przyjmowane przez kobiety.

Odżywka białkowa – dawkowanie według celu

Bardziej pomocne jest spojrzenie na białko pod względem celu, a nie płci. Niektóre rodzaje odżywek pomagają nam osiągnąć określone cele treningowe. Jeśli naszym celem jest zwiększenie masy ciała - bez względu na to, czy jesteśmy mężczyzną, czy kobietą - powinniśmy stosować szejki białkowe budujące masę mięśniową, takie jak 100% beef protein lub napoje na bazie serwatki, takie jak 100 % whey isolate. Jeśli chcesz zbudować beztłuszczową masę mięśniową i siłę do uprawiania sportów takich jak bieganie lub jazda na rowerze, wybierz coś takiego jak białko Hydro Whey.

Czy brać pod uwagę płeć przy wyborze białka?

Krótka odpowiedź brzmi - nie. Zasadniczo zwykła odżywka białkowa nadaje się i dla kobiet, i dla mężczyzn. Białko w proszku może być przeznaczone dla mężczyzn lub kobiet, ponieważ zawiera dodatek składników dostosowanych dla danej płci. Białka dla kobiet mogą być wzbogacone o witaminy czy kwas foliowy. Inne mogą zawierać składniki, które nadają się dla mężczyzn chcących znacznie zwiększyć masę. Wybierając odżywkę białkową dla siebie bierz pod uwagę swój cel treningowy oraz dawkę. Dodatkowe składniki to wspomagacz, który nie zaszkodzi.

Komentarze

Popularne wpisy

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce