Przeziębienie, grypa, choroba wywołana przez nowego koronawirusa (COVID-19)

Przełom zimy i wiosny to trudny okres, w którym często borykamy się z przewlekłym zmęczeniem, obniżeniem nastroju, a także z osłabieniem działania układu odpornościowego, co może prowadzić do zwiększonej zapadalności na choroby, głównie wirusowe- przeziębienie czy grypę. Na chwilę obecną sytuację komplikuje fakt rozprzestrzeniania się koronawirusa (SARS-CoV-2) odpowiedzialnego za obecną pandemię zakażeń układu oddechowego, która rozpoczęła się w chińskim Wuhan, w grudniu ubiegłego roku.

To co łączy wszystkie te choroby, to oprócz czynnika sprawczego - wirusów, także sposób, w jaki dochodzi do zakażenia. Najczęściej odbywa się to drogą kropelkową- w czasie kontaktu z chorą osobą, która – kaszląc lub kichając – rozpyla kropelki wydzieliny dróg oddechowych zawierające wirusy. Drugim sposobem jest kontakt z zakażonymi przedmiotami- najpierw dotykamy takiego przedmiotu (telefonu, poręczy, klamki od drzwi), a następnie przenosimy wirusa w okolice naszych ust, oczu lub nosa, dotykając je zakażonymi dłońmi. Osoba zarażona, która podczas kaszlu lub kichania odruchowo zasłania się dłonią, może przetransferować drobnoustroje na innych ludzi (np. podając im rękę na przywitanie).

Właśnie dlatego tak ważna jest higiena dłoni- należy dokładnie myć je wodą z mydłem lub używać środka odkażającego na bazie alkoholu. Kolejnymi sposobami zapobiegania zakażeniu są m.in. przestrzeganie zasad higieny układu oddechowego (kaszel w zgięcie łokcia lub w chusteczkę, którą należy od razu wyrzucić do zamykanego kosza i dokładnie umyć ręce), unikanie bliskiego kontaktu z osobami z objawami zakażenia dróg oddechowych, pozostawanie w domu w przypadku pojawienia się objawów.

To właśnie te ostatnie są czynnikiem odróżniającym przeziębienie od grypy i choroby wywołanej przez nowego koronawirusa (COVID-19). W przypadku przeziębienia, objawy ujawniają się po około 1—2 dniach od zakażenia, a należą do nich ogólne złe samopoczucie, ból gardła, czasem chrypka, katar i kichanie, a także kaszel. W pierwszych dniach choroby może wystąpić również stan podgorączkowy (temperatura ciała 37–38°C). Wymienione objawy utrzymują się przez około 7 dni, na ogół po 3—4 dniach osiągają swoje największe nasilenie, a potem stopniowo ustępują.

W przypadku grypy i COVID-19, wczesne objawy choroby są do siebie bardzo podobne- należy do nich wysoka gorączka >38°C, dreszcze, duszność, suchy kaszel, bóle mięśni, bóle głowy, uczucie ogólnego rozbicia i bardzo silne osłabienie, a czasami wymioty i biegunka. Obie choroby mogą mieć przebieg bezobjawowy, łagodny lub też ciężki i bardzo ciężki, a te wymagają już mechanicznego wspomagania oddychania przy pomocy respiratora. W przypadku COVID-19, u nawet 20% chorych występuje ciężki lub bardzo ciężki przebieg choroby, co jest wartością zdecydowanie wyższą w stosunku do grypy. Najcięższy przebieg choroby spowodowanej koronawirusem (SARS-CoV-2) występuje u osób w starszym wieku lub z chorobami towarzyszącymi, z kolei grypa stanowi zagrożenie dla dzieci w wieku <5 lat, kobiet w ciąży, osób starszych, z chorobami przewlekłymi oraz w immunosupresji (np. przyjmujących leki immunosupresyjne, czyli obniżające odporność).

Obie choroby różnią także potencjalną śmiertelnością. Według szacunków dla COVID-19 wynosi ona około 3-4% (dokładne dane zostaną dopiero ustalone), z kolei dla grypy śmiertelność wynosi około 0,1% (statystyki WHO).

W przypadku grypy dysponujemy lekami przeciwwirusowymi oraz skutecznymi szczepionkami, które zapobiegają chorobie oraz jej powikłaniom. Szczepionki przeciwgrypowe nie są skuteczne w przypadku COVID-19, ale na chwilę obecną prowadzone są szeroko zakrojone badania nad potencjalnymi lekami i szczepionką przeciwko koronawirusowi SARS-CoV-2.

Pamiętaj! Jeśli w ciągu ostatnich 2 tygodni byłeś w rejonie, gdzie występują zachorowania na COVID-19 lub miałeś kontakt z osobą, która była w takim rejonie i masz takie objawy, jak gorączka, kaszel lub duszność, to bezzwłocznie powinieneś zgłosić się bezpośrednio do oddziału zakaźnego lub oddziału obserwacyjno-zakaźnego lub skontaktować się telefonicznie z powiatową stacją sanitarno-epidemiologiczną.


Ze względu na okres przesilenia zimowo-wiosennego, warto zachować środki ostrożności, dbać o właściwa higienę, unikać dużych zbiorowisk ludzi i pozostać w tym czasie w domu.

Ogólne zalecenia dla osób z łagodnymi objawami zakażenia układu oddechowego obejmują odpoczynek, leżenie w łóżku, picie odpowiedniej ilości płynów (2-2,5 litra dziennie) np. wody mineralnej niegazowanej/herbaty z cytryną i imbirem/ świeżo wyciskanych soków z miąższem oraz ewentualne stosowanie leków łagodzących objawy infekcji, w tym przeciwgorączkowych i przeciwbólowych, przeciwkaszlowych czy miejscowo obkurczających naczynia błony śluzowej nosa.

Warto w tym czasie zadbać również o odpowiednią dietę uwzględniającą zwiększone zapotrzebowanie na składniki wspierające prawidłowe funkcjonowanie układu odpornościowego. Należą do nich m.in. witamina C, A, E, D, witaminy z grupy B, kwas foliowy, a także minerały: żelazo, cynk i selen. W razie potrzeby można sięgnąć po suplementy diety zawierające w swoim składzie witaminy i/lub związki mineralne. MULTIVITAMIN tworzy urozmaicona kompozycja aż 16 składników, w tym zestaw witamin (A, B1, B2, B3, B5, B6, B12, C, D, E, H) oraz siara (kolostrum) wspierająca prawidłowe funkcjonowanie układu odpornościowego. Z kolei suplement diety MULTIMINERAL NUTREND zawiera odpowiednio dobraną kompozycję minerałów, w tym magnez, wapń, cynk, żelazo, chrom i selen, w swoich dobrze przyswajalnych postaciach (organicznych lub w formie chelatów). Kolejna propozycja firmy Nutrend - MULTICOMPLEX to suplement diety typu 2 w 1. Pojedyncze opakowanie Multicomplex zawiera bowiem zarówno blistry z kapsułkami Multivitamin, jak i Multimineral.

Czy możemy uchronić się przed zachorowaniem na infekcje wirusowe poprzez przyjmowanie pewnych związków?

Wyraźnie widać, że w okresie przeziębienia i grypy dużym zainteresowaniem cieszą się preparaty z witaminą C oraz cynkiem. Pomimo wieloletnich badań, nie udało się jednak jednoznacznie potwierdzić, że suplementacja witaminą C rzeczywiście wpływa na zmniejszenie zapadalności na infekcje (wirusowe). Wyjątek stanowią osoby poddane znacznym i długotrwałym wysiłkom fizycznym, na przykład maratończycy czy żołnierze. W ich przypadku suplementacja wysoką dawką witaminy C w ilości 2 gramów dziennie zmniejszyła ryzyko przeziębienia o połowę.

Udało się również ustalić, że niewątpliwą korzyścią wynikającą z regularnego stosowania witaminy C w dawkach rekomendowanych przez dietetyków, jest skrócenie czasu trwania przeziębienia u dorosłych i dzieci, kolejno o 8% i 15%. Witamina C wspomaga utrzymanie prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego w trakcie intensywnych ćwiczeń fizycznych i po nich (korzystne działanie uzyskuje się przy spożyciu 200 mg witaminy C dziennie). Suplement diety WITAMINA C z DZIKĄ RÓŻĄ zawiera wysoką zawartość witaminy C w każdej tabletce, dodatkowo wspieraną przez udział ekstraktu z owoców dzikiej róży. Taka kompozycja składników tworzy wyjątkowy produkt, odpowiedni dla sportowców, a także osób aktywnych fizycznie (osoby dorosłe).

W przypadku cynku, wyniki przeglądu obejmującego 17 badań klinicznych, w których uczestniczyło łącznie ponad 1700 osób, wskazują, że jego stosowanie w postaci pastylek do ssania (glukonian cynku) lub poprzez doustną suplementację związków cynku wiązało się z skróceniem czasu trwania i zmniejszeniem objawów przeziębienia, o ile takie preparaty zostały podane w ciągu 24 godzin od wystąpienia pierwszych objawów choroby. Suplement diety ZMA zawiera wysoką dawkę cynku w postaci dobrze przyswajalnego chelatu z L-metioniną (opatentowana formuła L-OptiZinc).

Sposobów radzenia sobie z infekcją wirusową jest wiele, ale w gruncie rzeczy sprowadzają się one do zadbania o właściwe funkcjonowanie naszego układu odpornościowego - najlepszej broni przeciwko patogenom!

Źródła:

  • https://www.mp.pl/pacjent/grypa/przeziebienie/61668,przeziebienie
  • https://www.mp.pl/pacjent/grypa/grypasezonowa/61825,grypa-i-przeziebienie
  • https://www.mp.pl/pacjent/choroby-zakazne/aktualnosci/225676,koronawirus-najnowsze-informacje
  • https://www.mp.pl/pacjent/choroby-zakazne/aktualnosci/225767,koronawirus-z-wuhan-podstawowe-zasady-ochrony
  • Wroczyńska A., Rymer W.: 2019-nCoV – nowy koronawirus z Chin. Med. Prakt., 2020; 2: 119–133
  • https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019/advice-for-public
  • https://www.gov.pl/web/zdrowie/byles-w-chinach-i-zle-sie-czujesz-sprawdz-co-robic
  • https://gis.gov.pl/aktualnosci/nowy-koronawirus-sars-cov-2-zalecenia/
  • Hemilä H. Vitamin C and Infections. Nutrients. 2017; 9 (4): 339.
  • Anna Szczepańska, Anna Ners, Zofia Zawistowska: Kuchnia i zdrowie. Warszawa: Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich, 1988.
  • Harri Hemilä, Robert M. Douglas. Vitamin C for Preventing and Treating the Common Cold. „PLoS Medicine”. 2 (6), s. 168, 2005. PLoS Med.
  • https://nccih.nih.gov/health/providers/digest/cold-science
  • Prasad AS, et al. Zinc supplementation decreases incidence of infections in the elderly: effect of zinc on generation of cytokines and oxidative stress. Am J Clin Nutr. (2007).
  • Singh M, Das RR. Zinc for the common cold. Cochrane Database Syst Rev. (2011)
  • Allan, G. M., & Arroll, B. (2014). Prevention and treatment of the common cold: making sense of the evidence. Canadian Medical Association Journal, 186(3), 190-199.

Komentarze

Popularne wpisy

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce