Skąd się biorą wolne rodniki i czy są groźne?

Pewnie kiedyś słyszałeś o wolnych rodnikach. Czym one są? To atomy lub cząsteczki, które utraciły elektron. Taki rozpad wiązań chemicznych zachodzi naturalnie i ma miejsce również w naszych organizmach. Wolne rodniki powstają podczas oddychania, pod wpływem promieniowania ultrafioletowego, promieni rentgenowskich, a także wielu innych reakcji. Jest to normalne zjawisko, jednak trzeba utrzymywać równowagę w organizmie między wolnymi rodnikami a antyoksydantami. Wolne rodniki mogą zacząć szukać brakującej cząsteczki wśród atomów białka, niszcząc strukturę DNA i przyczyniając się do rozwoju wielu schorzeń – w tym nowotworów.

Do powstawania wolnych rodników przyczynia się palenie papierosów, życie w stresie oraz nieodpowiednia dieta. Także spożywanie alkoholu i długotrwałe przebywanie na słońcu sprzyja powstawaniu ich w nadmiernej ilości. Dlatego ważny jest zdrowy styl życia oraz dbanie o równowagę wolnych rodników i antyoksydantów.

Czym są antyoksydanty i jak mogą pomóc?

W skrócie antyoksydanty są substancjami, które wchodzą w reakcje z wolnymi rodnikami i neutralizują je. Przeciwutleniacze, bo taka jest ich inna nazwa, sprawiają, że proces utleniania zostaje wstrzymany lub opóźniony.

Nasze organizmy wytwarzają samodzielnie antyoksydanty, jednak trzeba uzupełniać antyoksydanty endogenne pochodzącymi z diety. Robimy to, aby zapobiegać powstawaniu stresu oksydacyjnego – czyli brakowi równowagi między wolnymi rodnikami a antyoksydantami. Stres oksydacyjny jest konsekwencją długotrwałego stresu, który wynika z trosk życia codziennego. Styl życia – palenie papierosów, picie alkoholu, nie przykładanie uwagi do diety również ma wpływ na namnażanie się wolnych rodników. Przebywanie w zanieczyszczonym środowisku też ma znaczenie.

Szczególnie narażone na stres oksydacyjny są osoby zażywające antydepresanty, leki antykoncepcyjne i sterydy. Aby przywrócić równowagę w organizmie zaleca się regularny ruch. Jednak sportowcy wyczynowi są bardziej narażeni na powstawanie wolnych rodników – podczas wzmożonego wysiłku organizm nie nadąża z produkcją antyoksydantów.

Dieta bogata w antyoksydanty.

Niedobór przeciwutleniaczy w diecie mają najczęściej osoby jedzące mało owoców i warzyw, jedzące monotonne posiłki. Antyoksydanty to nie tylko witaminy – należą do nich także składniki mineralne, bioflawonoidy, koenzym Q10, a także luteina. Żeby podrasować swoje posiłki, warto sięgnąć po owoce, warzywa, ryby, zdrowe oleje oraz orzechy i inne ziarna.

Witaminy

Wśród witamin do antyoksydantów należą witaminy A, E i C. Witamina A ma wpływ na zdrowe oczy i skórę. Jest najlepiej przyswajana w postaci beta-karotenu, który znajdziesz w warzywach i owocach. Do wchłaniania prowitaminy A jest potrzebny tłuszcz, dlatego oliwa jest istotnym dodatkiem do sałatek. Prowitamina A występuje także jako retinol w produktach zwierzęcych, na przykład wątróbce, maśle, tłustych rybach. Witamina E, nazywana witaminą młodości, ponieważ utrzymuje prawidłowe nawilżenie skóry i zapobiega szkodliwym zmianom w komórkach. Znajdziesz ją w zdrowych olejach, pestkach, nasionach.

Najważniejsza dla osób prowadzących sportowy tryb życia jest witamina C, bowiem jej rolą jest zwiększenie odporności organizmu i jego regeneracja. Bogate w witaminę C są różne warzywa i owoce. Możesz ją także dodatkowo suplementować, zażywając preparat z witaminą C wzbogacony o wyciąg z dzikiej róży. Na koniec trzeba wspomnieć, że witaminy A, E i C uzupełniają się wzajemnie i wzmacniają swoje działanie, dlatego trzeba dbać o odpowiednie spożycie ich wszystkich.

Flawonoidy

Flawonoidy w roślinach występują jako barwniki, a w naszych organizmach spełniają rolę antyoksydantów. Znajdziemy je we wszystkich warzywach i owocach, a także kaszy gryczanej, zielonej herbacie, czerwonym winie, czekoladzie. Flawonoidy zwiększają odporność, wpływają korzystnie na układ krążenia, mają działanie przeciwnowotworowe i przeciwnowotworowe. Należy do nich na przykład rutyna, o podobnym działaniu do witaminy C, wzmacniająca naczynia krwionośne. Likopen, który znajdziemy w czerwonych warzywach, na przykład w pomidorach, hamuje rozwój niektórych komórek rakowych. W zielonej herbacie znajdziemy katechiny o właściwościach przeciwzakrzepowych i pozytywnie wpływających na redukcję tkanki tłuszczowej. Wyciąg z zielonej herbaty znajdziesz w kapsułkach CLA Compress, zawierających głównie kwas linolowy.

Zdrowe oleje

Do zdrowych olejów należą nienasycone kwasy tłuszczowe omega-3. Mają wiele właściwości prozdrowotnych, między innymi regulują ciśnienie tętnicze, działają przeciwzakrzepowo, wspomagają odporność i wzrok. Wykazują także działanie antyoksydacyjne. Kwasy tłuszczowe omega-3 znajdują się oleju z pestek z winogron, oleju sezamowym i innych tłuszczach roślinnych. Dobrym źródłem omega-3 są także tłuste ryby. Dieta bogata w ryby i owoce morza dostarcza odpowiednią ilość zdrowych tłuszczów, ale nie wszyscy lubią wprowadzać je do swojej diety. Przeciwnością może być również to, że ryby dobrej jakości są drogie lub trudno dostępne. Dlatego możesz sięgnąć po kapsułki zawierające kwasy tłuszczowe omega-3.