Glutamina to kolejny aminokwas, którego działanie powinieneś poznać. Jeśli chcesz nie mieć problemów ze zdrowiem, być silny i szybko się regenerować, to sprawdź, jak w tym może Ci pomóc L-glutamina.

Czym jest glutamina?

Glutamina jest niezbędnym aminokwasem, co oznacza, że pomaga Twojemu ciału budować białka. Białka mają kluczowe znaczenie dla narządów. Służą także innym funkcjom, takim jak transport substancji we krwi oraz zwalczanie szkodliwych wirusów i bakterii. Podobnie jak wiele innych aminokwasów, glutamina występuje w dwóch różnych postaciach: L-glutaminy i D-glutaminy. Są prawie identyczne, ale mają nieco inny układ molekularny. Formą występującą w żywności i suplementach jest L-glutamina. Niektóre suplementy wymieniają go jako L-glutaminę, ale inne po prostu używają szerszego terminu glutamina.

Działanie glutaminy na organizm

Ten aminokwas wzmacnia układ odpornościowy, pomaga odzyskać siły po ćwiczeniach, a nawet może zapobiegać cukrzycy. Ogólnie rzecz biorąc, spożywanie dużej ilości L-glutaminy dostarcza Twojemu ciału więcej białek, co pozwala tworzyć nowe tkanki i naprawiać komórki.

Naukowcy nadal badają korzyści płynące z przyjmowania dużej ilości L-glutaminy w diecie. Oto niektóre z niezwykle pozytywnych efektów, które ten aminokwas może mieć:

➡ Korzyści immunologiczne:

Bez L-glutaminy Twoje ciało nie byłoby w stanie wytworzyć komórek odpornościowych niezbędnych do ochrony przed niebezpiecznymi wirusami i bakteriami. Ten aminokwas jest kluczowym składnikiem białych krwinek i jelitowych komórek odpornościowych, więc zwiększenie ilości L-glutaminy w diecie może zwiększyć liczbę białych krwinek. Twój układ odpornościowy może nie działać dobrze, jeśli nie spożywasz wystarczającej ilości L-glutaminy.

Badania wskazują, że L-glutamina poprawia ogólny stan zdrowia, a także wydaje się poprawiać wskaźniki przeżycia u krytycznie chorych pacjentów. Możesz pomóc swojemu ciału wyzdrowieć po operacji lub urazach uzupełniając L-glutaminę.

➡ Korzyści dla diabetyków:

L-glutamina bezpośrednio wprowadza glukozę do krwiobiegu, a także podnosi poziom insuliny. Niski poziom glukozy i insuliny są głównymi czynnikami napędzającymi cukrzycę, a zwiększenie poziomu tych ważnych substancji w organizmie może również zmniejszyć ryzyko rozwoju tej choroby.

➡ Korzyści żołądkowo-jelitowe:

Przewód pokarmowy jest największą częścią układu odpornościowego, a utrzymanie zdrowej flory jelitowej może uchronić Cię przed różnego rodzaju chorobami. L-glutamina dostarcza składników odżywczych do komórek odpornościowych, co pomaga komórkom stróżującym w jelitach zabijać złe bakterie i promować wzrost dobrych bakterii jelitowych.

Ten aminokwas wzmacnia również barierę jelitową, co zapobiega zespołowi nieszczelnego jelita. Kiedy jelito jest nieszczelne, szkodliwe bakterie mogą przenikać do jelit i dostać się do reszty ciała, więc suplementacja L-glutaminą może poprawić ogólną zdolność zapobiegania chorobom. Dlatego glutamina jest dobra na nieszczelne jelita.

➡ Korzyści w sporcie:

Chociaż wydaje się, że L-glutamina nie poprawia przyrostu mięśni, pomaga zregenerować mięśnie po ćwiczeniach. Badania wskazują, że suplementacja L-glutaminą może zmniejszyć ból mięśni po intensywnym wysiłku, a także pomaga w regeneracji tkanki mięśniowej.

Ze względu na intensywny styl życia sportowcy są bardziej narażeni na zachorowania, a choroby mogą sprawić, że sportowcy nie będą mogli robić tego, co robią najlepiej. Niektóre badania sugerują, że L-glutamina poprawia funkcjonowanie immunologiczne sportowców.

Czy L-glutamina jest rozpuszczalna w wodzie czy rozpuszczalna w tłuszczach?

L-glutamina jest rozpuszczalna w wodzie, co oznacza, że Twoje ciało szybko ją wchłania i nie odkłada się w tkankach narządów. Jednak L-glutamina gromadzi się w mięśniach, gdzie jest wykorzystywana do tworzenia nowej tkanki mięśniowej.

Gdzie naturalnie można znaleźć glutaminę?

Glutamina występuje najczęściej w produktach pochodzenia zwierzęcego. Każdy rodzaj mięsa zawiera glutaminę. Jeśli nie jesz mięsa, możesz znaleźć glutaminę w produktach mlecznych, takich jak ser, jogurt i mleko, fasola, buraki, brukselka, jarmuż i wiele innych warzyw. Jednak roślinne źródła glutaminy są znacznie mniej bogate w ten aminokwas, co sprawia, że suplementacja L-glutaminy jest niezbędna dla osób na diecie wegetariańskiej i wegańskiej.

Objawy niedoboru glutaminy

  • Nagła utrata masy ciała

L-glutamina jest zaangażowana w funkcje trawienne, a bez niej organizm nie może wytwarzać wystarczającej ilości enzymów trawiennych ani wspierać pożytecznych bakterii trawiennych. W rezultacie niedobór L-glutaminy może powodować zmiany w wypróżnianiu i nagłe spadki masy ciała.

  • Trwałe zmęczenie

Ponieważ twoje mięśnie używają glutaminę do tworzenia nowych tkanek, niedobór tego aminokwasu może powodować osłabienie i zmęczenie mięśni. Może też utrudniać koordynację ruchową i poruszanie się.

  • Osłabiona odporność

Ponieważ L-glutamina jest zaangażowana w produkcję komórek odpornościowych, niedobór tego niezbędnego aminokwasu może powodować częste choroby i zwiększoną podatność na różnego rodzaju infekcje.

Jak długo trzeba brać L-glutaminę, aby zacząć odczuwać jej działanie?

W większości przypadków możesz natychmiast zauważyć efekty suplementacji L-glutaminą. Przypadki poważnego niedoboru mogą wymagać okresu od sześciu miesięcy do roku. Ponieważ substancja ta jest przechowywana w mięśniach i uwalniana stopniowo, może upłynąć trochę czasu, aby doświadczyć korzyści płynących z L-glutaminy. Efekty działania glutaminy nie są widowiskowo zauważalne – podczas suplementacji Twój ogólny stan zdrowia będzie się polepszał.

W normalnych okolicznościach nie ma powodu do obaw o bezpieczeństwo lub skutki uboczne. Glutamina naturalnie występuje w Twoim ciele. Żeby zobaczyć jakiekolwiek negatywne skutki, naprawdę musisz wziąć ogromną dawkę. Bezpieczna dawka to nawet 40 gramów dziennie.

Źródła:

  • https://www.webmd.com/vitamins/ai/ingredientmono-878/glutamine
  • https://activus-sport.pl/glutamina-poradnik

Komentarze

Popularne wpisy

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce