Tauryna to jeden z aminokwasów, który może zostać wytworzony w organizmie lub zostać dostarczony z jedzeniem. Ma wszechstronny wpływ na organizm i może pomóc poprawić wyniki sportowe. Jeśli chcesz wiedzieć, czym dokładnie jest tauryna i jak działa, to czytaj dalej!

Czym jest tauryna?

Tauryna to niebiałkowy aminokwas, który może być syntezowany z dwóch innych aminokwasów: cysteiny i metioniny. Możemy go dostarczać również z pożywieniem, ponieważ organizm nie produkuje dużo tauryny, przez co u niektórych mogą występować niedobory.

Tauryna pełni wiele funkcji fizjologicznych. Pełni rolę antyoksydacyjną, chroniąc komórki przed uszkodzeniem wolnych rodników. Uczestniczy w tworzeniu kwasów żółciowych, czyli ma wpływa na trawienie, a także biosyntezę cholesterolu. Dzięki odpowiedniemu poziomowi tauryny z organizmu usuwane są zbędne, nagromadzone tłuszcze. Tauryna pomaga transportować kreatynę do mięśni, co wpływa na jej efektywne wykorzystanie oraz wspomaga regenerację mięśni po wysiłku. Ma także wpływ na ośrodkowy układ nerwowy i wspiera pracę serca.

Mówiąc najprościej, tauryna jest zaangażowana w wiele procesów związanych z zużyciem energii i funkcjonowaniem mięśni. Działanie tauryny na organizm jest wszechstronne. Z tego powodu badacze są zafascynowani wszystkimi możliwymi wpływami tauryny na ćwiczenia i wydajność.

Tauryna wpływ na organizm:

  • Utrzymanie prawidłowego nawodnienia i równowagi elektrolitowej w komórkach
  • Tworzenie soli żółciowych, które odgrywają ważną rolę w trawieniu
  • Regulowanie gospodarki minerałami
  • Wspieranie ogólnej funkcji ośrodkowego układu nerwowego i oczu
  • Regulowanie zdrowia układu odpornościowego
  • Funkcja przeciwutleniacza

Ponieważ jest to warunkowo niezbędny aminokwas, zdrowy człowiek może wyprodukować minimalną ilość potrzebną do wykonywania tych czynności. Jednak w rzadkich przypadkach mogą być potrzebne większe ilości, co sprawia, że suplementacja tauryny jest niezbędna dla niektórych osób - na przykład u osób z niewydolnością serca lub nerek, a także u wcześniaków karmionych dożylnie.

Źródła tauryny

Tauryna występuje naturalnie w Twoim ciele, ale występuje również w popularnych źródłach żywności pochodzenia zwierzęcego. Najwyższy poziom tauryny w pożywieniu występuje w rybach i skorupiakach. Mięso indycze jest dobrym źródłem tauryny, a kurczak najuboższym. Obróbka cieplna pokarmu wpływa na obniżenie zawartości tauryny.

Niewiele jest pokarmów roślinnych bogatych w taurynę. Znajdziesz ją w wodorostach morskich, owocach opuncji i młodych kiełkach, na przykład ciecierzycy. 4-5 dniowe kiełki mają wyższą zawartość tauryny niż bardziej wyrośnięte. Tauryna jest obecna w mleku ssaków, ale najmniej jest jej w mleku krowim. Dobrym źródłem tauryny jest mleko kozie. Podczas wytwarzania serów tauryna wytrąca się do serwatki, dlatego sery nie są bogate w taurynę.

Tauryna jest także składnikiem napojów energetycznych. Jest to dobry składnik, ponieważ wspiera pracę serca, nawodnienie i może wpływać na zdolność do skupienia się. Jednak pijąc dużo energetyków możemy przekroczyć dzienną zalecaną dawkę, dlatego lepiej postawić na taurynę pochodzącą z pożywienia lub suplementów.

Problemy ze zdrowiem są często związane z niskim poziomem tauryny, co oznacza, że ma ona kluczowe znaczenie dla zdrowia. Im jesteśmy starsi, tym nasze organizmy mniej jej produkują, dlatego musimy zwracać uwagę na dostarczenie tauryny w żywności lub suplementację.

Tauryna dla sportowców

Tauryna może również przynosić korzyści w zakresie wyników sportowych. W badaniach na zwierzętach tauryna powodowała, że mięśnie pracowały ciężej i dłużej, a także zwiększała ich zdolność do kurczenia się i wytwarzania siły. U myszy zmniejszało zmęczenie i uszkodzenie mięśni podczas treningu.

W badaniach na ludziach wykazano, że tauryna usuwa produkty odpadowe, które prowadzą do zmęczenia i powodują oparzenia mięśni. Chroni także mięśnie przed uszkodzeniem komórek i stresem oksydacyjnym. Co więcej, zwiększa spalanie tłuszczu podczas ćwiczeń. Zawodowi sportowcy, którzy suplementowali taurynę, poprawili wydajność ćwiczeń. Rowerzyści i biegacze byli w stanie pokonywać większe odległości przy mniejszym zmęczeniu.

Inne badanie potwierdzają rolę tego aminokwasu w zmniejszaniu uszkodzenia mięśni. Uczestnicy podnoszący ciężary doświadczyli mniej oznak uszkodzeń i mniej bolesności mięśni. Oprócz tych korzyści związanych z wydajnością, tauryna może wspomagać odchudzanie, zwiększając wykorzystanie tłuszczu w organizmie jako paliwa. Działanie tauryny jest potwierdzone badaniami, naukowcy podkreślają też, że jeszcze nieodkryte są jej wszystkie właściwości.

Tauryna w suplementach

Jeśli chcesz doładować swój organizm tauryną, a nie masz możliwości dostarczyć jej z pożywienia, możesz sięgnąć po odpowiednie suplementy. Tauryna jest składnikiem wielu odżywek dostępnych na Nutrend.pl. Znajdziesz ją na przykład w odżywkach BCAA, w odżywce kreatynowej Nutrend Creaport czy napojach dla sportowców.

Dzienna zalecana dawki tauryny to 500–2000 mg. Jednak górna granica toksyczności jest znacznie wyższa - nawet dawki powyżej 2000 mg wydają się być dobrze tolerowane. Chociaż taurynę można pozyskiwać naturalnie z mięsa, nabiału i ryb, większość ludzi nie spożyje ich w wystarczającej ilości, aby zapewnić organizmowi maksymalną dawkę. Niezależnie od tego, czy chcesz poprawić swoje zdrowie lub zoptymalizować wyniki sportowe, tauryna może być bardzo opłacalnym i bezpiecznym dodatkiem do diety.

Źródła

  • https://www.webmd.com/vitamins/ai/ingredientmono-1024/taurine
  • https://www.medicalnewstoday.com/articles/326476.php#why-do-we-need-it
  • http://www.phmd.pl/api/files/view/2718.pdf

Komentarze

Popularne wpisy

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce