Cukrzyca to jedna z chorób cywilizacyjnych, a insulinooporność może prowadzić do tej choroby. Czym jest insulinooporność, jak z nią walczyć i co można suplementować, aby poprawić stan swojego zdrowia?

Co to jest oporność na insulinę?

Insulina jest hormonem, który ułatwia transport cukru we krwi (glukozy) z krwiobiegu do komórek w całym ciele w celu wykorzystania jako paliwo. W odpowiedzi na normalny wzrost cukru we krwi po posiłku, trzustka wydziela insulinę do krwiobiegu. W przypadku insulinooporności normalna ilość wydzielanej insuliny nie wystarcza do przeniesienia glukozy do komórek - dlatego mówi się, że komórki są „oporne” na działanie insuliny.

Aby to zrekompensować, trzustka wydziela insulinę w coraz większych ilościach, aby utrzymać dość odpowiedni ruch cukru we krwi do komórek i normalny poziom cukru we krwi.

Jakie są objawy oporności na insulinę?

Zwykle nie ma oczywistych, zewnętrznych oznak oporności na insulinę. Przy silnej insulinooporności na karku mogą pojawić się ciemne plamy skóry zwane acanthosis nigricans, rogowacenie ciemne. Czasami na szyi tworzy się ciemny pierścień. Te ciemne łaty mogą również występować na łokciach, kolanach, kostkach i pod pachami.

Co ważniejsze, insulina ma mniej widoczny wpływ na reakcje metaboliczne w organizmie, w tym na przekształcanie kalorii w tłuszcz. Insulinooporność wpływa na enzymy wątrobowe wytwarzające cholesterol i działające na nerki (co może przyczyniać się do wysokiego ciśnienia krwi).

Wysoki poziom insuliny również odgrywa rolę w procesie regulującym stan zapalny. Z czasem insulinooporność może prowadzić do cukrzycy typu 2, która sama jest czynnikiem ryzyka chorób serca. Odporność na insulinę można zdiagnozować za pomocą badań krwi, które wykazują niski poziom cholesterolu HDL („dobrego” cholesterolu), wysoki poziom trójglicerydów, wysoki poziom insuliny na czczo lub wysoki poziom kwasu moczowego.

Jest także wiele objawów, które można łatwo zignorować. Są to na przykład uczucie przewlekłego zmęczenia, senność, bóle głowy czy zaburzenia koncentracji.

Jakie są przyczyny oporności na insulinę?

Istnieją czynniki genetyczne, które mogą przyczyniać się do rozwoju insulinooporności, w tym cukrzyca w rodzinie, wysokie ciśnienie krwi lub choroby serca, ale wybór stylu życia może odgrywać istotną rolę. Szczególnie jeśli przynosi nadwagę z dodatkowymi kilogramami gromadzącymi się na brzuchu ( klasyczny kształt jabłka). Jednak insulinooporność może również wystąpić u osób szczupłych i stanowić takie samo ryzyko chorób serca, nadciśnienia i cukrzycy, jak u osób z nadwagą.

Sposoby zmniejszenia oporności na insulinę

Zmniejszenie oporności na insulinę jest dość łatwe. Co ciekawe, często możesz całkowicie odwrócić ten stan, zmieniając styl życia na następujące sposoby:

Ćwiczenie. Aktywność fizyczna może być jednym z najprostszych sposobów na poprawę wrażliwości na insulinę. Jego efekty są niemal natychmiastowe. Zrzucenie tłuszczu z brzucha. Kluczem jest celowanie w tłuszcz, który gromadzi się wokół głównych narządów za pomocą ćwiczeń i innych metod.

Przestań palić. Palenie tytoniu może powodować oporność na insulinę, dlatego rzucenie palenia powinno pomóc. Ogranicz spożycie cukru.

Spróbuj zmniejszyć spożycie dodanych cukrów, zwłaszcza z napojów słodzonych cukrem.

Jedz dobrze. Wprowadź dietę opartą głównie na nieprzetworzonej żywności. Spożywaj kwasy tłuszczowe omega-3. Tłuszcze te mogą zmniejszać oporność na insulinę, a także obniżać poziom trójglicerydów we krwi.

Suplementuj witaminy i minerały. Dostarczenie odpowiednich składników będzie pomocne w zwiększaniu odporności organizmu i walce z insulinoopornością.

Dobrze śpij. Organizm musi być wypoczęty, słaby sen powoduje oporność na insulinę, więc poprawa jakości snu powinna pomóc.

Redukuj stres. Spróbuj obniżyć poziom stresu, jeśli masz z tym problem. Medytacja i ćwiczenia fizyczne mogą być pomocne.

Większość nawyków na tej liście wiąże się również z dobrym zdrowiem, długim życiem i ochroną przed chorobami.

Najlepiej skonsultować się z lekarzem w sprawie zmian, które możesz wprowadzić w swoim stylu życia, aby uwrażliwić się na insulinę i być ogólnie zdrowszym!

Jakie suplementy przyjmować przy insulinooporności?

Jeśli zaczniesz się leczyć farmakologicznie, mogą ujawnić się niedobory różnych składników. Ważne jest również budowanie odporności, więc suplementy wspomagające ogólnie odporność są wskazane. Wiele różnych suplementów może zwiększać wrażliwość na insulinę, ale działanie chromu, berberyny, magnezu i resweratrolu jest poparte największą ilością badań.

Co konkretnie suplementować przy insulinooporności:

  • Chrom

    Minerał zaangażowany w metabolizm węglowodanów i tłuszczów. Badania wykazały, że przyjmowanie suplementów pikolinianu chromu w dawkach 200–1 000 mcg może poprawić zdolność receptorów insulinowych do zmniejszenia poziomu cukru we krwi

  • Magnez

    Minerał współpracujący z receptorami insuliny do przechowywania cukru we krwi. Badania wykazały, że niski poziom magnezu we krwi jest związany z opornością na insulinę. Przyjmowanie magnezu może pomóc zwiększyć wrażliwość na insulinę.

  • Berberyna

    Cząsteczka rośliny wyekstrahowana z różnych ziół, w tym berberysu, któremu zawdzięcza swoją nazwę. Badania wykazały, że zwiększa on wrażliwość na insulinę i obniża poziom cukru we krwi. Wpływa także na zwiększenie poziomu dobrych bakterii w jelitach.

  • Resweratrol

    Polifenol znajdujący się w skórce czerwonych winogron i innych jagód. Może zwiększać wrażliwość na insulinę, szczególnie u osób z cukrzycą typu 2.

  • Omega 3

    Zdrowe kwasy tłuszczowe zmniejszają stany zapalne i pomagają wzmacniać odporność.

  • Witaminy z grupy B

    Niedobory witamin z grupy B często występują u osób z insulinoopornością oraz cukrzycą. Leczenie farmakologiczne obniża poziom witaminy B12.

  • Witamina D

    Badania wykazały, że u osób z niskim poziomem witaminy D regularna jej suplementacja pomogła zwiększyć wrażliwość na insulinę.

Insulinooporność – czego unikać?

Jak wynika z poprzedniego fragmentu, przy insulinooporności możesz się wspierać różnymi suplementami witaminowymi, minerałami i różnymi substancjami naturalnego pochodzenia. Ważny jest także zdrowy styl życia – wysypianie się, odpowiednia dieta, obniżenie poziomu stresu.

Stosując się do tych zaleceń jesteś w stanie znacząco zwiększyć wrażliwość na insulinę, a nawet uniknąć leczenia farmakologicznego. A czego unikać, aby poprawić swój stan zdrowia?

Przede wszystkim postaraj się wyeliminować cukier. Zwróć uwagę na cukier ukryty w napojach. Zrezygnuj także ze słodyczy, szczególnie tych najbardziej kolorowych i bezwartościowych – żelków, draży itd.

Unikaj wysoko przetworzonej żywności. Najlepiej będzie Ci służyć domowa kuchnia. Omijaj z daleka fast foody, nie jedz makaronów instant i gotowych dań. Jak już jesteśmy przy makaronie – ograniczenie glutenu również może okazać się dobre dla Ciebie.

Kolejną grupą produktów, których nie powinieneś jeść są słone przekąski. Chipsy, paluszki, krakersy, solone orzeszki (niesolone nie są zakazane) powinny zniknąć z Twojej diety.

W zamian tego wybieraj świeże produkty, w szczególności warzywa i owoce. Zwracaj uwagę na indeks glikemiczny składników i wybieraj te o niskim wskaźniku. Zdrowa dieta nie jest na chwilę, ale na całe życie – dzięki niej możesz uniknąć cukrzycy.

Źródła

  • https://www.diabetesselfmanagement.com/blog/six-supplements-for-diabetes/
  • https://www.webmd.com/diabetes/insulin-resistance-syndrome

Komentarze

Popularne wpisy

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce