Jak działa arginina i jak ją dostarczyć?

Czym jest arginina? Arginina lub L-arginina jest jednym z 20 aminokwasów potrzebnych dla prawidłowego funkcjonowania organizmu. Jest aminokwasem endogennym, co oznacza, że organizm może go wytworzyć samodzielnie. Możemy również dostarczać go z pożywieniem, szczególnie kiedy jego produkcja maleje z wiekiem. Rola L-argininy jest tak duża, że zaczęto ją zaliczać do aminokwasów warunkowo niezbędnych. L-arginina to forma naturalna, w której najlepiej ją przyjmować. Ta forma najlepiej się wchłania, dostając się do krwiobiegu, zamiast zostać strawioną. Jeśli masz dobrze zbilansowaną dietę, prawdopodobnie nie musisz przyjmować suplementów argininy.

Przy niektórych schorzeniach lekarze zalecają jej suplementację. Dodatkową dawką argininy powinni się zainteresować sportowcy – ma dobry wpływ na układ sercowo-naczyniowy, a także na budowę mięśni, regenerację oraz zaburzenia erekcji u mężczyzn.
Jak dostarczyć argininę? Arginina znajduje się w kilku różnych produktach spożywczych, głównie w czerwonym mięsie, drobiu i rybach (w szczególności w makreli). Jeśli nie jesz mięsa, to dobrym źródłem tego aminokwasu jest soja oraz inne warzywa strączkowe. Pestki dyni, orzeszki ziemne, inne orzechy oraz warzywa liściaste też dostarczają argininę. Większość ludzi może uzyskać wystarczającą ilość argininy z dobrze zbilansowanej diety.

Ale suplementy argininy są również dostępne w postaci suplementów. Znajdziesz ją w produktach zawierających tylko ten aminokwas, a także w preparatach dostarczających różne aminokwasy.

Co robi arginina?

Twoje ciało używa argininy do syntezy tlenku azotu. Tlenek azotu pomaga rozluźnić i rozszerzyć naczynia krwionośne. Jest to ważne dla regulacji przepływu krwi. Lekarze zalecają przyjmowanie suplementów argininy w celu leczenia choroby wieńcowej, choroby naczyń obwodowych lub zaburzeń funkcji seksualnych. Niektóre dowody wskazują, że arginina może pomóc poprawić przepływ krwi w tętnicach serca. Może to poprawić objawy zatkanych tętnic, bólu w klatce piersiowej lub dławicy piersiowej i choroby wieńcowej. Jednak obecnie nie ma danych na temat tego, w jaki sposób długotrwałe stosowanie argininy wpływa na cholesterol lub zdrowie serca. Istnieją dowody na to, że przyjmowanie L-argininy doustnie może obniżyć ciśnienie krwi u osób zdrowych, osób z wysokim ciśnieniem krwi oraz u osób z nieznacznie wysokim ciśnieniem krwi z cukrzycą lub bez.

Arginina pomaga także regulować poziom soli w organizmie. Jakie są zalety suplementacji argininy u sportowców? W organizmie arginina zmienia się w tlenek azotu. Tlenek azotu jest silnym neuroprzekaźnikiem, który pomaga rozluźnić naczynia krwionośne, a także poprawia krążenie. Arginina przynosi korzyści intensywnie trenującym sportowcom. Uzupełnienie argininy może wzmocnić układ odpornościowy, umożliwiając w ten sposób sportowcowi intensywniejszy trening i uniknięcie szkodliwych skutków związanych z przetrenowaniem. L-arginina przyczynia się do wzrostu mięśni, ponieważ jest niezbędna do syntezy większości białek. Podczas gdy masa mięśniowa rośnie, arginina stymuluje również komórki mięśniowe, zachęca do uwalniania hormonu wzrostu i wspomaga metabolizm tłuszczów. Ogólnym rezultatem jest jędrna, beztłuszczowa masa mięśniowa. Poprzez zmniejszenie zapasów tłuszczu pod skórą i promowanie wzrostu mięśni, arginina może poprawić kondycję i siłę.

Sportowcy, którzy przerywają stosowanie sterydów androgennych lub anabolicznych, mogą odnieść korzyści z suplementacji argininą, ponieważ sterydy często prowadzą do nadciśnienia i akumulacji złego cholesterolu. Wykazano, że arginina pomaga odwrócić te warunki. Ze względu na zdolność argininy do zwiększania poziomu hormonu wzrostu, zdolność do utleniania lipidów, zdolność do obniżania ciśnienia krwi i zdolność do zmniejszania płytek krwi, suplementacja argininy może okazać się korzystna dla osób otyłych. W związku z funkcją regulacji poziomu soli, argininą powinni zainteresować się uczestnicy konkursów kulturystycznych, ponieważ zatrzymywanie wody pod skórą może sprawić, że skóra będzie wyglądać na gładką i napiętą.

Czy suplementacja argininy jest bezpieczna?

Osoby zainteresowane przyjmowaniem L-argininy jako suplementu powinny porozmawiać z lekarzem na temat potencjalnych korzyści i ryzyka przed rozpoczęciem jego stosowania. Należy wykluczyć występowanie chorób, które przyjmowanie suplementu mogłoby pogorszyć. W badaniach klinicznych argininę stosowano bezpiecznie z niewielkimi skutkami ubocznymi przez okres do trzech miesięcy. Możliwe działania niepożądane obejmują ból brzucha i wzdęcia, biegunkę i dnę. Może również powodować pogorszenie oddychania u osób z astmą.